کاهش یک سومی تولید با شیوع بیماری لکه سفید/تولید میگو به ۳۰ هزار تن می‌رسد

  • 1398/07/03
  • 359 بازدید

مدیر عامل اتحادیه پرورش و صادرات آبزیان گفت: با وجود شیوع بیماری لکه سفید میگو در استان‌های بوشهر، هرمزگان و گلستان پیش بینی می‌شود تولید به ۳۰ هزار تن برسد.

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفت و گو ،درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری لکه سفید میگو در مزارع اظهار کرد: موجود زنده همراه با بیماری زندگی می کند و همواره پرورش دهندگان طی این سال ها یادگرفتند که در کنار بیماری لکه سفید چطور به امر تولید بپردازند.

وی افزود: هم اکنون تولید کنندگان استان های بوشهر، هرمزگان و گلستان گرفتار بیماری لکه سفید میگو هستند، البته میزان شیوع به حدی نیست که بر افت چشمگیر تولید اثر بگذارد.

قاسمی با انتقاد از این مسئله که سازمان شیلات و دامپزشکی به وظایف خود عمل نمی‌کنند و همواره تولید را رها کردند، بیان کرد: طی ۶ الی ۷ سال پیش اتحادیه نامه‌ای به سازمان دامپزشکی ارسال کرد تا جلوی خوراک دستی به میگو گرفته شود که متاسفانه توجهی به این موضوع نشد.

مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ادامه داد: سازمان نظام دامپزشکی، پروانه بهداشتی را در قبال پول صادر می کند و دستگاه های ناظر و بهداشتی که متاسفانه خود را به خواب زدند و تمامی این عوامل موجب شده تا پرورش دهندگان طی سال های اخیر با شیوع بیماری لکه سفید کماکان روبرو باشند.

به گفته وی، با وجود ضعف نظارت سازمان های متولی همچون سازمان دامپزشکی و شیلات، احتمال شیوع بیماری های نوظهور دیگر در مزارع پرورشی دور از انتظار نیست.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت تولید میگو بیان کرد: با وجود شیوع بیماری لکه سفید در مزارع برخی استان‌ها پیش بینی می‌شود که با کاهش یک سومی، تولید به ۳۰ هزار تن برسد. این در حالی است که امسال پیش بینی تولید ۴۰ هزار تن میگو را داشتیم.

قاسمی در پایان با انتقاد از پیش بینی های سازمان شیلات در خصوص تولید میگو تصریح کرد: سازمان شیلات به عنوان متولی تولید همیشه رویایی فکر می کند و آمارهای چندبرابری تولید میگو و ماهی نسبت به واقعیت اعلام می کند و به عبارت دیگر این سازمان به دنبال آمار سازی است.



خبرگزاری انتخاب