پسته در تابلوی بورس کالای ایران معامله می‌شود

  • 1398/07/18
  • 665 بازدید

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: فعالیت پسته در بورس کالای ایران با اجرای گواهی سپرده از هفته گذشته آغاز شده است و معاملات این محصول از هفته آینده آغاز می شود.

علیرضا ناصرپور روز چهارشنبه در نشست خبری در محل اتاق کرمان افزود: انجام معاملات سپرده کالا و آتی می‌تواند بازار موفقی برای پسته کشور و استان کرمان ایجاد کند و وجود صندوق در حوزه محصولات کشاورزی در فصول برداشت، جلوی ریزش قیمت این محصول را می‌ گیرد.

وی اظهار داشت: زعفران بین محصولات کشاورزی برای نخستین بار به بورس کالا وارد شد و این محصولبه لحاظ برند جهانی ایران پس از پسته قرار دارد و در این راستا موفق شدیم روی محصولات کشاورزی دیگر ازجمله زیره و پسته اقدامات موفقی انجام دهیم.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران بیان کرد: اقداماتی طی سال‌های گذشته برای ورود پسته به تابلوی بورس انجام شده بود و در این زمینه در سال ۹۷ به علت کاهش تولید معاملات ادامه نیافت و امسال این محصول با تولید و تجربه سایر محصولات کشاورزی به بورس وارد می شود.

وی با بیان اینکه مالیات در فرایند بازرگانی کشاورزی وجود دارد گفت: گواهی سپرده کالایی و ابزارهای بورس کالا مصوب شورای عالی بورس، مهمترین ابزار برای معافیت مالیاتی پسته است.

ایران، آمریکا و ترکیه ۹۰ درصد بازار پسته دنیا را تامین می‌کنند

ناصرپور عنوان کرد: طی سال های اخیر با کشور آمریکا در میزان تولید و صادرات پسته رقابت داشتیم و ایران، آمریکا و ترکیه ۹۰ درصد بازار تولید را در دست دادند.

وی گفت: صادرات پسته ایران در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۰۰ هزار تن بوده در حالی که ۱۰ درصد مصرف این محصول داخلی و مابقی صادر می شود.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران ادامه داد: ایران بیشترین صادرات را به کشورهایی از جمله امارات متحده عربی، هندوستان، پاکستان و روسیه دارد و طی سال گذشته عمده متوسط قیمت پسته صادراتی ما هشت دلار و ۷.۷ دلار در هر کیلوگرم بوده است.

وی افزود: کیفیت محصول، اندازه و شکل ظاهری پسته تولید شده در آمریکا به لحاظ صنعتی بودن از ایران مشتری پسندتر است اما از نظر طعم وکیفیت پسته ایران وضعیت مرغوب‌تری دارد و استاندارد بین المللی برای پسته وجود دارد.

ناصرپور تصریح کرد: عمده پسته تولیدی در استان کرمان فندقی و عمده تمرکز ما برای صادرات این محصول است و با گسترش معاملات بورس می توان از انواع پسته در این فرایند استفاده کرد.

وی گفت: استان کرمان با تولید ۳۶ درصد، خراسان رضوی ۱۷ درصد، فارس ۶ درصد و سایر استان ها ۴۱ درصد از پسته کشور را تولید می‌کنند.

ناصرپور اضافه کرد: در بورس کالای ایران بستر متفاوتی برای معاملات پسته در قالب معاملات فیزیکی و نقدی و نسیه انجام می شود و سپرده کالایی ساختار جدید است که نیاز به ایجاد زیرساخت دارد.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت انبار برای توسعه صادرات پسته گفت: بورس کالا اقدام به اجاره انبار در مناطق کشاورزی دارد و کشاورزان در فصول تولید، محصول خود را به انبارها منتقل می کند که باید شرایط خاصی داشته باشد.

وی با بیان اینکه هزینه کم کارمزد (۲۵ صدم درصد) برای هر طرف از مزایای قراردادهای آتی بورس برای پسته است افزود: معاملات پسته در بورس کمکی به کشاورزان و بهبود برند پسته ایران در سطح بازار جهانی کمک می‌کند.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با بیان اینکه در سال ۸۲ مطابق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت، بورس فلزات تهران و پس از آن بورس کشاورزی راه اندازی شد گفت: سازمان بورس اوراق بهادار و شورایعالی بورس سیاست گذار تمامی بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: بورس کالای ایران سال گذشته از نظر معاملات، جایگاه نخست را در کشور داشت و حوزه معاملاتی آن سه گروه کالای پتروشیمی و فرآورده نفتی، صنعتی و معدنی و محصولات کشاورزی را شامل می شود.

ناصرپور افزود: عمده صادراتی به کشور عراق ازجمله فولاد، فلزات و سیمان در بورس کالا عرضه می شود و در این زمینه با سازمان بورس اوراق بهادار و وزارت مالیه عراق همکاری و رایزی انجام دادیم که رینگ صادراتی بورس کالای ایران در عراق فعال شود.

وی ادامه داد: همچنین پسته و سایر محصولات قابلیت صادرات به عراق را خواهند داشت که نیازمند برخی تسهیلات در این حوزه است.



خبرگزاری ایرنا