آغاز دور دوم حمله ملخهای صحرایی از اواخر دی ماه 98

  • 1398/08/04
  • 325 بازدید

محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: از ماه‌های پایانی سال در استان‌های جنوبی کشور شاهد مهاجرت ملخ‌های صحرایی خواهیم بود.

میر با اشاره به اینکه دور دوم ملخ‌های صحرایی از اواخر دی وارد کشور می‌شوند اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی در کانون شبه جزیره آفریقا و مهاجرت ملخ‌ها از کشور‌های هند و پاکستان با هجوم گسترده آفت ملخ‌های صحرایی در استان‌های جنوبی از ماه‌های پایانی سال در کشور مواجه خواهیم بود.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات افزود: ایران در سازمان فائو عضو کمیسیون مبارزه با ملخ‌های صحرایی است که کشور عربستان در آن عضویت ندارد از این رو ما ارتباط مستقیمی با عربستان برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی نداریم و تنها ارتباط میان این دو کشور از طریق سازمان فائو انجام می‌شود.

به گفته میر بر اساس پیش‌بینی‌های فائو حمله ملخ‌ها در ۳ ماه پایانی سال نسبت به دوره اول شدیدتر خواهد بود.

او با بیان اینکه دور دوم مبارزه در سطح ۹۰۰ هزار هکتار تا یک میلیون هکتار انجام خواهد شد بیان کرد: این در حالیست که در دور اول تنها در سطحی حدود ۷۵۰ هزار هکتار مبارزه صورت گرفت، اما در ایام پایانی سال علاوه بر هجوم ملخ‌ها از شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان با برگشت آن‌ها از سمت هند و پاکستان نیز مواجه خواهیم بود.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه حداقل اعتبار برای مبارزه در هر هکتار ۵۰ هزار تومان است، اظهار کرد: بنابر پیگیری‌های صورت گرفته معاون اول رئیس جمهور نامه‌ای را به وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نوشتند که این موضوع در اولویت کاری قرار گیرد تا امکانات و اعتبارات مورد نیاز در صورت لزوم در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار گیرد.

میر ادامه دا: کمک‌های سازمان فائو به کشور‌ها در شرایط بحران به صورت نقدی، تجهیزات، سموم به صورت مستقیم یا با همکاری سایر کشور‌ها صورت خواهد گرفت.

او با اشاره به اینکه عربستان در مبارزه با آفت ملخ صحرایی همکاری کرده است، بیان کرد: به اعتقاد فائو عربستان به دلیل آن که منابع کشاورزی خوبی ندارد در دور اول هجوم آفت ملخ صحرایی نسبت به مبارزه کم کاری کرد که با هشدار‌های سازمان فائو امیدواریم مبارزه مطلوب‌تری در دور دوم صورت گیرد تا حجم کمتری از این آفت وارد کشور شود.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات در پایان با بیان اینکه پیش بینی‌های لازم برای مقابله با آفت ملخ صحرایی در دور دوم صورت گرفته است تصریح کرد: طی هفته‌های گذشته جلساتی با مسئولان استان‌های درگیر این آفت در سازمان حفظ نباتات برگزار شد و همواره برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم در این خصوص انجام گرفت.



باشگاه خبرنگاران