کاهش قیمت طلای سرخ در بازار/خبری از خرید توافقی زعفران نیست

  • 1398/08/11
  • 559 بازدید

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: قرار بود سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید توافقی زعفران از کشاورزان کند، اما تا کنون این امر صورت نگرفته است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌ وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت برداشت طلای سرخ اظهار کرد: از ۲۵ مهر برداشت زعفران در مناطق سردسیر آغاز و تا پایان برداشت در کشور ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به آنکه پیک برداشت از ۱۵ آبان به بعد آغاز می‌شود از این رو تا پایان فصل نمی‌توان آمار ارقام دقیقی در خصوص میزان تولید اعلام کرد.

میری از افت قیمت زعفران در بازار خبر داد و گفت: با وجود آنکه طی ۱۵ روز گذشته حداکثر قیمت هر کیلو زعفران ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، اما هم‌ اکنون قیمت‌ ها به شدت افت کرده است، از این رو از وزارت جهاد کشاورزی تقاضا داریم که به منظور جلوگیری از زیان به داد کشاورزان برسد چرا که قیمت‌ های فعلی برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارند و تنها آن‌ها برای تأمین هزینه‌ هایشان مجبورند دسترنج خود را به هر قیمتی که دلال می‌خرد عرضه کنند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران بیان کرد: اگرچه صادرات در حال انجام است، اما گمرک آماری در این خصوص ارائه نداده است.

وی درباره آخرین وضعیت خرید توافقی زعفران گفت: اگرچه قرار بود زعفران تولیدی کشاورزان از آن‌ها توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شود، اما تا کنون این امر محقق نشده است.

میری ادامه داد: در شرایط فعلی بازگشت ارز حاصل از صادرات یکی از موانع اصلی پیش‌ روی صادر کنندگان به شمار می‌رود در حالی که صادرات زعفران می‌تواند به کمک اقتصاد کشور بیاید به همین خاطر درخواستمان از دولت و بانک مرکزی آن است که موانع بازگشت ارز به سامانه نیما را از پیش‌ روی صادرکنندگان بردارد تا آن‌ها بتوانند به هر کشوری که زعفران تولیدی را صادر می‌کند از طریق صرافی یا واردکنندگان، ارز خود را به کشور بازگردانند.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت زعفران تابع عرضه و تقاضاست گفت: با توجه به شرایط کنونی بازار نمی‌توان حداقل یا حداکثری برای قیمت زعفران اعلام کرد، اما امیدواریم با آغاز خرید توافقی قیمت زعفران به نرخ واقعی خود برسد به طوری که جوابگوی دسترنج هزینه کشاورزان باشد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در پایان از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید خبر داد و گفت: سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی مجموع تولید زعفران را ۴۰۰ تن اعلام کرد که امسال به سبب افزایش سطح زیر کشت، راندمان تولید و شرایط مناسب جوی در ابتدای سال برآورد شده است که تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد کند، اما میزان دقیق آن پایان فصل اعلام خواهد شد.



باشگاه خبرنگاران جوان