صادرات عامل اصلی نوسان قیمت تخم مرغ

  • 1398/08/16
  • 367 بازدید

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌ گذار استان تهران عرضه هر شانه تخم مرغ با نرخ ۲۳ هزار تومان در خرده فروشی‌ ها را غیر منطقی و بیانگر سو استفاده فروشندگان دانست.

ناصر نبی‌ پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌ گذار استان تهران درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار و ۶۰۰ تومان معادل شانه‌ای ۱۵ هزار تومان است.

وی قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ را ۷ هزار و ۷۴۰ تومان اعلام کرد و گفت: سازمان حمایت قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ در میادین میوه و تره بار را ۸ هزار و ۹۰۰ تومان معادل شانه‌ای ۱۸ هزار تومان اعلام کرده است.

نبی پور عرضه هر شانه تخم مرغ با نرخ ۲۳ هزار تومان در خرده فروشی‌ ها را غیر منطقی دانست و افزود: فروش هر شانه تخم مرغ با قیمت ۲۳ هزار تومان در خرده فروشی‌ ها بیانگر اختلاف ۸ هزار تومانی با درب مرغداری و سو استفاده فروشندگان است.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ بیان کرد: بنابر آخرین آمار تاکنون ۱۷ هزار تن تخم مرغ به بازار‌های هدف صادر شده است که میزان آن در مقایسه با مازاد تولید چشمگیر نیست.

وی شرایط کنونی بازار تخم مرغ را متعادل دانست و گفت: این در حالی است که در ماه‌ های اخیر به طور متوسط مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ یک هزار و ۸۰۰ تومان متضرر بودند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌ گذار جو روانی صادرات و سو استفاده برخی فروشندگان را دلیل اصلی نوسان قیمت تخم مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: بار‌ها از سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار تقاضا کردیم که تعدادی غرفه در میادین میوه و تره بار را در اختیار تولید کنندگان بگذارند تا با عرضه مستقیم محصول، اختلاف قیمت از مرغداری تا بازار به حداقل ممکن برسد.

نبی پور تولید روزانه تخم مرغ را بالای ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۹۰۰ تن اعلام کرد و افزود: با احتساب مصرف داخل روزانه ۲۵۰ تا ۲۷۰ تن از این میزان مازاد بر نیاز کشور بوده که زمینه را برای زیان مرغداران در بازار فراهم کرده است.

وی در پایان درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌ های دامی تصریح کرد: هم اکنون در خصوص تامین کنجاله سویا مشکلی نداریم و تنها قیمت ذرت در بازار آزاد در مقایسه با نرخ مصوب ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان اختلاف دارد.



خبرگزاری مهر