دوازدهمین جشنواره ارگانیک ایران برگزار می‌شود/ارائه محصولات کشاورزی با تخفیف 30 درصد

  • 1398/08/28
  • 617 بازدید

دوازدهمین جشنواره ارگانیک ایران 28 آبان تا یکم آذر در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که محصولات ارگانیک در آنجا با تخفیف 30 درصد عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌‌ سید رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران امروز در نشست خبری از برگزاری دوازدهمین جشنواره ارگانیک ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران طی روزهای 28 آبان تا یکم آذر خبر داد و گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این جشنواره انواع محصولات کشاورزی در سالن های 10 و 11معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت که می‌توانند خریداری هم نمایند.

به گفته نورانی در این نمایشگاه انواع محصولات کشاورزی مانند عسل، چای دمنوش، انار و مشتقات آنها، مرکبات، خشکبار، عرقیات ارگانیک، محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک عرضه خواهد شد که با 30 درصد تخفیف به علاقمندان به فروش می‌رسد.

رئیس انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه امروزه محصولات ارگانیک به عنوان عاملی پیشگیری از بیماری‌ها محسوب می‌شود و در دنیا سیاست‌ های پیشگیرانه بر درمان مقدم است، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ استفاده از محصولات ارگانیک برای جلوگیری از بسیاری بیماری ها مفید است .

وی ادامه داد: تولید محصولات ارگانیک در کشور برای اشتغالزایی بسیار مناسب است و می‌تواند در سلامتی مردم بسیار موثر باشد با این هدف تولید محصولات ارگانیک در دنیا روبه ازدیاد است و در ایران هم روز به روز بر تولیدات محصولات ارگانیک اضافه می‌شود.

به گفته وی، تنها در سال گذشته 43 میلیون دلار محصولات ارگانیک از پسته ارگانیک گرفته تا محصولات خشکبار، گیاهان دارویی، انجیر اصطهبان، خرمای کرمان و کرم‌های آرایشی و بهداشتی به کشورهای مختلف صادر شد.

نورانی ادامه داد:تولیدات ارگانیک دارای گواهینامه‌ های اتحادیه اروپا و استاندارد 11 هزار هستند و جایگاه جهانی مناسبی را باز کرده است. ایران در تولید محصولات ارگانیک رتبه 59 را در بین 283 کشور جهان دارد و توانسته 83 هزار هکتار تولیدات ارگانیک داشته باشد که با توجه به مزیتی که این نوع محصولات برای کشاورزان از نظر اقتصادی دارد، روز به روز بر این تولیدات اضافه می‌شود.

*مزیت تولید محصولات ارگانیک برای کشاورزان

نورانی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که تولید محصولات ارگانیک علاوه بر اینکه در سلامتی موثر است آیا نفع اقتصادی برای کشاورز دارد، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در تمام دنیا تولید کنندگان محصولات ارگانیک، کشاورزان خرد هستند که حدود 30 تا 40 درصد ارزش افزوده دارند، به این دلیل که آنها به جای پرداختن پول به کودهای شیمیایی از باقیمانده برگ‌ها و شاخه‌ های باغ به عنوان کمپوست برای تقویت خاک استفاده می‌کنند که می‌توانند در کاهش قیمت تمام شده آنها بسیار موثر باشد، ضمن اینکه محصولات ارگانیک در جهان طالب زیادی دارد و نرخ فروش آنها معمولا 30 درصد بیشتر از محصولات معمولی و مشابه است.

رئیس انجمن ارگانیک ایران اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشور ما هم فروشگاه‌ های محلی عرضه محصولات ارگانیک وجود دارد. سازمان تعاون روستایی هم خرید تضمینی محصولات ارگانیک را انجام می‌دهد، اما برای اینکه به تولید کنندگان ارگانیک کشور کمک بشود باید دولت حمایت‌ های یارانه‌ای از تولید کنندگان این بخش انجام بدهد، اما متاسفانه تاکنون انجام نداده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط برای تولید محصولات ارگانیک در کشور از جمله انواع نهاده‌های بیولوژیک فراهم است، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کارخانه‌ های بزرگی در کشور نهاده‌ های بیولوژیک تولید می‌کنند و اتفاقا تولید این محصولات هم بیشتر شده است. و هیچ مشکلی از لحاظ تامین نهاده‌ های بیولوژیک برای مبارزه طبیعی در کشور وجود ندارد.

نورانی گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتظار تولید کنندگان ارگانیک این است که محصولات آنها به قیمت‌ های عادلانه به فروش برسد و در جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود، تلاش می‌کنیم تولید کنندگان به این اهدافشان نزدیک‌تر شوند.



خبرگزاری فارس