تولید فرآورده‌های خام دامی از مرز ۱۵ میلیون تن گذشت

  • 1398/09/03
  • 606 بازدید

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: تولید فرآورده‌های خام دامی ایران از مرز ۱۵ میلیون تن گذشت.

« علیرضا رفیعی پور» در نشست خبری با اشاره به توانمندی کشور در حوزه تولیدات فراورده های خام دامی افزود: ایران اسلامی در ۴۰ سال گذشته با شرایط تحریم روبرو بوده، اما توانسته در حوزه فراورده های دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل رتبه های یک تا دهم تولید دنیا را از آن خود سازد.

وی اظهار داشت: امسال در هشت ماهه گذشته در زمینه شیر و فراورده های لبنی با وجود تحریم ها ۱۴ میلیون و ۷۱۷ هزار کیلوگرم صادرات انجام شد، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این رقم حدود سه میلیون و ۵۳۵ هزار کیلوگرم بود.

رفیعی پور اضافه کرد: صادرات تخم مرغ نطفه دار و ماکیان در این مدت به هشت میلیون و ۶۰۷ هزار قطعه رسید، درحالی که سال گذشته حجم آن پنج میلیون و ۷۸۷ هزار قطعه بود.

معدوم سازی بیش از دو میلیون تن فراورده خام دامی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حوزه نظارت بهداشتی تصریح کرد: هشت ماهه امسال در بازدیدی که از مراکز تولیدی ، توزیعی ، نگهداری و عرضه انجام شد، بالغ بر دو میلیون و ۶۲۷ کیلوگرم فراورده های خام دامی معدوم شد.

وی اضافه کرد: ضبط پنج میلیون و ۳۸۷ هزار کیلوگرم فراورده خام دامی و خارج سازی آن از چرخه مصرف انسانی در مدت این گزارش از دیگر اقدامات بود.

رفیعی پور در بخش کشتار طیور گفت: کشتارحدود ۴۷۰ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه ها در دوره هشت ماهه امسال انجام شد که حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه از دسترس انسانی خارج شدند.

وی گفت: همچنین در حوزه دامی میزان دام کشتارشده ( گوسفند و بز) بیش از چهار میلیون و ۳۹۲ هزار راس دام بود که ۹ هزار و ۳۷۱ کیلوگرم گوشت غیرقابل مصرف تشخیص و از چرخه مصرف خارج شد.

کاهش ۳۰ درصدی کشتار دام مولد

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه با واردات مشکل بازار گوشت حل شده، گفت: امسال به دلیل بارندگی ها، وجود علوفه مناسب، امکان چرای دام و نگهداری دام، کشتار دام مولد ( بره ماده) بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته که این امر می تواند موجب افزایش تولید گوشت قرمز در سال آینده شود.

وی یادآورشد: سال گذشته بره نر و ماده گوشتی که وزن ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم داشت، کشتار می شد و با توجه به تولید مناسب دام د ر کشور به نظر می رسد در چهارماه آینده میزان کشتار رشد جهشی پیدا کند به نحوی که بره های نر با وزن بالای ۴۰ کیلوگرم و گوساله های وزن بالای ۲۰۰ کیلوگرم کشتار شوند.

دستورالعمل مدیریت بهداشتی پرورش الاغ شیری

رفیعی پور ضمن اعلام اینکه دستور العلمل مدیریت بهداشتی پرورش الاغ شیری ابلاغ شده، گفت: امروز در بحث افزایش تولید فراورده های خام دامی برنامه مدیریت بهداشت و بهداشت تغذیه برعهده سازمان دامپزشکی کشور است که این مهم توسط این سازمان دنبال می شود.

صادرات اسب ایرانی به اروپا

وی پیرامون صادرات اسب ایرانی به اروپا گفت: براساس برنامه کنترل بیماری‌ مشمشه ( بیماری ویژه چهارپایان )با روش‌های نوین جهانی مانع از خروج ارز از ایران شده ایم و اکنون با کشورهای اروپایی در حال مذاکره هستیم تا صادرات اسب ایرانی به این کشورها انجام شود.

کاهش وابستگی به واکسن های دام، طیور و آبزیان

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در حوزه واکسن های نسل جدید ۱۰۰ درصد به خارج از کشور وابستگی وجود دارد و گفت:امروز در حوزه واکسن‌ های طیور ۷۰ درصد و در حوزه واکسن آبزیان ۹۹ درصد وابستگی به واردات وجود دارد و انتظار می رود با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و شرکت های دانش بنیان این میزان کاهش یابد.

وی اظهارداشت: اکنون در بخش مکمل‌ ها و ریز مغذی‌ ها برای تامین مواد اولیه ۱۰۰ درصد وابستگی وجود دارد.

ابلاغ دستوالعمل مقابله با بیماری ها به استان ها

رفیعی پور درباره دام مازاد در استان های کشور و مخاطرات آن افزود: بررسی ها نشان می دهد از آنجایی که ازدیاد و تراکم دام می تواند باعث بیماری‌های زیادی شود، دستورالعمل مقابله با بیماری‌ها به همه استان‌های کشور ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: امروز در استان تهران ۱۴۰ هزار رأس گوساله پرواری آماده کشتار وجود دارد.



سازمان دامپزشکی