افزایش ۱۵ برابری صادرات شیر و فرآورده‌های لبنی

  • 1398/09/05
  • 439 بازدید

رئیس سازمان دامپزشکی کشور:​ در هشت ماه امسال، ۱۴ میلیون ۷۱۷ هزار کیلوگرم شیر و فرآورده‌های لبنی صادر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری گفت:​ در هشت ماه امسال، ۱۴ میلیون ۷۱۷ هزار کیلوگرم شیر و فرآورده‌ های لبنی صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ​ افزایش حدود ۵ برابری دارد.

آقای علیرضا رفعی پور افزود: صادرات تخم مرغ نطفه دار به ۸ میلیون ۸۰۷ قطعه در هشت ماه امسال رسیده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ​ ۵ میلیون و ۷۷ هزار قطعه بود.

وی گفت :​ در هشت ماه امسال، بازدید‌های مختلف و مستمر در حوزه مراکز توزیع و تولید و نگهداری انجام شد که در پی بازدید ها، دو میلیون ۶۰۰ هزار کیلوگرم فرآورده های، چون تخم مرغ، عسل و ماهی معدوم و از چرخه توزیع خارج شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به رتبه‌ های درخور توجه کشورمان در حوزه امنیت غذایی افزود : براین اساس، ​ ایران در آبزیان رتبه نخست، در عسل رتبه چهارم، در حوزه مرغ رتبه هشتم، در تخم مرغ نهم، در شیر خام رتبه ۱۱ و در حوزه محصولات شتر مرغ رتبه دوم دنیا را دارا است و این نشان دهنده این است که کشورمان در خصوص امنیت غذایی محصولات مختلف، استاندار‌های جهانی را به جای آورده است.

وی با اشاره به تامین انواع واکسن، داور، ریز مغذی و کیت‌ ها گفت :​ ذخایر راهبردی خوبی در این زمینه داشتیم و هیچ مشکلی در خصوص تامین این موارد برای حوزه دام و طیور وجود ندارد.

آقای رفیعی پور افزود : برای نخستین بار در دامداری‌های صنعتی، انواع واکسن و ریز مغذی‌های مورد نیاز ذخیره شده است تا در مواقع نیاز مورد استفاده قرار گیرد و به این ترتیب حتی یک مورد گزارش تب برفکی در دامداری‌های صنعتی نداشتیم چرا که واکسن‌ های مورد نیاز با ذخیره در این مراکز در کوتاه‌ترین زمان در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

وی گفت: در حال حاضر انواع واکس‌ های دامی در کشور موجود است و هیچ کمبودی در این حوزه وجود ندارد.

آقای رفیعی پور با اشاره به امضای تفاهم نامه میان سازمان دامپزشکی کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: قرار است در آینده نزدیک، شتاب دهنده‌ها در حوزه دامپزشکی تشکیل شود تا در حوزه دانش و فنی و همچنین مسائل مالی، شرکت‌ های دانش بنیان حوزه دامپزشکی را یاری رساند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: قرار است شرکت‌ های دانش بنیان حوزه دامپزشکی، در مواردی، چون اصلاح نژاد، افزودنی‌ های دام طیور و مکمل‌ ها به یاری سازمان دامپزشکی بیایند ، همچنین تولید نسل جدید واکسن دام، طیور و آبزیان که در حال حاضر ۸۰ درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود از طریق همین شرکت‌ های دانش بنیان تولید و در اختیار مراکز پرورش دام، طیور و آبزیان قرار گیرد.

وی گفت: در حال حاضر در صنعت واکسن سازی نیز اتفاقات بسیار مثبتی روی داده به عنوان مثال خط تولید واکسن پی پی آر در کشور راه اندازی شده به طوری که تمام نیاز داخلی از طریق این تولیدات برآورده شده است همچنین خط تولید واکسن برفکی نیز در کشور در حال توسعه است.

آقای رفیعی پور افزود: مجوز‌های گسترش خطوط تولید واکسن طیور نیز صادر شده است و به زودی بسیاری از اقلامی که از طریق واردات تامین می‌شود در داخل تولید خواهند شد.

وی با اشاره به تدوین و ابلاغ برنامه مدیریت پرورش الاغ شیری گفت: در سازمان دامپزشکی در خصوص تایید مصرف محصولات هر موجود زنده دو معیار وجود دارد؛ اول معیار‌های بهداشتی فرآینده تولید و دوم معیار‌های بهداشتی حمل که هر محصول این دو شرط را رعایت کند توزیع و مصرف بلامانع است و درخصوص شیر الاغ نیز با بررسی‌ های صورت گرفته، مجوز‌های لازم برای آن صادر شده است.



خبرگزاری صداوسیما