خریداری ۳۹ هزار کیلوگرم زعفران از کشاورزان

  • 1398/09/13
  • 326 بازدید

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از خرید حدود ۳۹ هزار کیلوگرم زعفران (طلای سرخ) به منظور حمایت از کشاورزان کشور خبر داد.

به گزارش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، «حسین شیرزاد» ضمن تشریح جزئیات خرید حمایتی زعفران، افزود: در مرحله اول بیش از ۱۲ میلیارد تومان به حساب زعفران کاران واریز شده است.

وی اظهار داشت: به منظور اجرای سیاست‌ های حمایتی دولت، در اجرای ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی به این سازمان جهت حمایت از کشاورزان تولید کننده زعفران و به منظور پایداری تولید و تحقق ارز آوری مورد انتظار از این محصول مبادرت به خرید زعفران با قیمت های حمایتی تعیین شده از سوی وزارت متبوع کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: این سازمان به منظور مداخله هدفمند در بازار زعفران اثرگذاری حداکثری و خرید حداقلی، اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل اجرائی - فنی و ابلاغ آنی به استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی کرده است.

وی ادامه داد: همچنین تشکیل کارگروه خرید زعفران در استانها به ریاست رییس سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و سایر دستگاه‌ های متولی و مرتبط با تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مراکز خرید تعیین شده است.

شیرزاد با بیان اینکه در مجموع ۲۳ مرکز خرید در استان‌ های زعفران خیز کشور فعال است، گفت: از این تعداد ۱۸ مراکز خرید مربوط به خراسان رضوی، سه مرکز خرید برای خراسان جنوبی و دو مرکز خرید مربوط به خراسان شمالی می‌شود.

وی با اشاره به اطلاع‌ رسانی قیمت‌ های حمایتی به کشاورزان از طریق رسانه‌ها، اضافه کرد: تعیین ۱۸ آموزشگاه اکرودیته و مادر به عنوان آزمایشگاه‌ های ذیصلاح جهت آنالیز فیزیک و شیمیایی زعفران تحویلی از دیگر اقدامات شاخص سازمان مرکزی تعاون روستایی در این حوزه بوده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: ۶۸ کیلوگرم زعفران در استان خراسان جنوبی و بیش از ۵۵ کیلوگرم خرید در استان خراسان شمالی و در خراسان رضوی بیش از ۳۸ هزار کیلوگرم انجام شده است.

به گفته وی قیمت خرید هرکیلوگرم از انواع زعفران از کشاورزان بابت زعفران نگین ۱۰ هزار و ۵۰۰ ریال، زعفران مشابه نگین ۹۵ هزار ریال، زعفران پوشال مرغوب ۹۰ هزار ریال و زعفران پوشال معمولی ۸۲ هزار ریال است.

شیرزاد ادامه داد: این طرح دارای اهداف ملی و بین المللی است که در دو چشم انداز کوتاه و بلند مدت طراحی شده است و کشف بازارهای صادراتی برای محصول زعفران ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.



خبرگزاری ایرنا