الزامات برچسب گذاری محصولات غذایی و آشامیدنی تراریخته

  • 1398/09/14
  • 701 بازدید

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: چنانچه هر واحد تولیدی محصولاتی را تولید کند که در آنها موادی از قبیل سویا، کلزا و ذرت می بایست موارد مهمی را در برچسب گذاری این محصولات رعایت نماید.

سید مهراب حسینی با اعلام این خبر افزود: مطابق دستورالعمل الزامات برچسب گذاری محصولات غذایی و آشامیدنی تراریخته، تولید کننده متعهد است در صورت استفاده از مواد اولیه تراریخته در محصول، مراتب را با رعایت اصول برچسب گذاری به اطلاع مصرف کننده برساند.

وی تصریح کرد: تولید کننده باید نسبت به تعیین محصولاتی که در فرمول آنها حداقل یکی از مواد اولیه سویا( اعم از دانه یا پروتئین) ، پنبه دانه، کلزا و ذرت و یا مشتقات آنها به صورت خالص یا ترکیبی وجود دارد اقدام نماید.

وی در ادامه تاکید کرد: در اینگونه محصولات می بایست هم بر روی لیبل محصول "لگو" مربوطه و هم در مقابل جزء تراریخته عبارت " تغییر یافته ژنتیکی یا تراریخته" درج شود، در واقع مطابق با دستورالعمل مذکور، بحث کمیت سنجی مطرح نبوده و صرفا وجود یا عدم وجود جزء تراریخته در فرمولاسیون محصول برچسب را مشمول هم لگو و هم عبارت تراریختگی می کند.

حسینی اضافه کرد: هنگامی که واحدهای تولیدی که مشمول الزامات برچسب گذاری محصولات غذایی و اشامیدنی تراریخته هستند در خواست مجوز تولید نمایند کمیته های فنی و قانونی مربوطه در معاونت غذا و دارو ضمن بررسی مستندات آنها ( مجوز ورود و یا پروانه ساخت)، چنانچه مستندات دلالت بر تراریخته بودن مواد اولیه دارد، اقدامات قانونی لازم را در این خصوص اعمال می نمایند و چنانچه با بررسی مستندات نمی توان از تراریخته بودن مواد مذکور اطمینان پیدا نمود، نمونه محصول جهت بررسی آزمایشگاهی به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو و یا یکی از آزمایشگاههای همکار قادر به تشخیص محصولات تراریخته ارسال می شود.



خبرآنلاین