میزان سبوس در کدام نوع نان بیشتر است؟

  • 1398/09/16
  • 760 بازدید

نان در سراسر دنیا، یک غذای اصلی محسوب می‌شود که حاوی کربوهیدرات، فیبر، روغن، املاح و برخی ویتامین هاست؛ اما همین نان هم انواع مختلفی دارد و بسته به شیوه پخت و مواد به‌کار رفته در آن می‌تواند ارزش بیشتر یا کمتری پیدا کند.

به گزارش ایفدانا و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، آصفری کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو بیان کرد: نان در سراسر دنیا، یک غذای اصلی محسوب می‌شود که حاوی کربوهیدرات، فیبر، روغن، املاح و برخی ویتامین هاست؛ اما همین نان هم انواع مختلفی دارد و بسته به شیوه پخت و مواد به‌ کار رفته در آن می‌تواند ارزش بیشتر یا کمتری پیدا کند.

سبوس خارجی ترین لایه دانه گندم است که امروزه فواید آن بر هیچ کس پوشیده نیست و بر اساس مطالعات مختلف هیچ ماده غذایی جهت تسهیل و بهبود عملکرد دستگاه گوارش با سبوس برابری نمی کند. به طور کلی نان ها به دو دسته نان سفید و نان سبوس دار یا قهوه ای تقسیم می شوند.

مهندس آصفری افزود: نان های تیره (حاوی سبوس بیشتر) ارزش غذایی بالاتری نسبت به نان های سفید و روشن دارند. خوردن نان سبوس دار مانع از جذب سریع قند و چربی در خون می گردد. بر اساس استانداردهای تدوین شده هر نان به میزان مشخصی سبوس گیری می شود.

نان سنگک غنی ترین نان از نظر تغذیه ای می باشد. میزان سبوس گیری مجاز از آرد این نان در محدوده ۶ - ۱۲ درصد می باشد و تقریبا آرد آن کامل و سبوس دار به حساب می آید. به همین دلیل رنگ آن تیره تر و هضم آن کمی طولانی تر است.

نان لواش و تافتون نسبت به سنگک از سبوس پایین تری برخوردار بوده و میزان سبوس گیری از این آرد مصرفی ۱۲ – ۱۸ درصد است. معمولا میزان جوش شیرین و نمک موجود در این نان ها بیشتر است و منجر به بروز مشکلاتی در بدن می‌شود.

در آرد نان بربری بیشترین درصد سبوس گیری به میزان ۱۸ – ۲۱ درصد صورت میگیرد و در واقع سفید ترین آرد از نان های سنتی محسوب می شود. در هنگام تهیه این نان مقداری سبوس به آن اضافه می شود که تا حدی این کمبود سبوس جبران شود، اما این عمل زیان بارترین اقدام و آفتی برای سلامتی است.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی گفت: رواج مصرف سبوس در کشور نتیجه تبلیغات نادرست و بیش از حد خودمان است. در هنگام سبوس گیری از آردها، سبوس مازاد آن به عنوان دور ریز از کارخانه خارج می شود؛ در نتیجه دقت و حساسیت لازم در زمینه بهداشتی را نخواهد داشت و انواع آلودگی شیمیایی، میکروبی و قارچی را داراست و موجب افزایش بیماری های کبدی و کلیوی می گردد.

آصفری ادامه داد: علیرغم این، گاهی اوقات دیده شده است که از آرد مناسب با میزان سبوس گیری مجاز استفاده نشده است و بجای آن از آردهای مخصوص شیرینی پزی به همراه جوش شیرین و برخی ترکیبات غیر مجاز نیز استفاده می شود که ملزم به نظارت بیشتر کارشناسان مربوطه می باشد.

این کارشناس تغذیه افزود: نان‌های صنعتی نیز به دلیل تولید در کارگاه ها و کارخانه های بهداشتی به دلیل مکانیزه بودن و دخالت کمتر نیروی انسانی بهداشتی تر هستند. اما در رقابت با نان های سنتی به دلیل فرهنگ و ذائقه خاص مردم ایران در سفره های آن ها راه نیافته اند.



ایفدانا (پایگاه اطلاع رسانی سازمان غذاودارو)