نخستین واحد پایش بیماری حبوبات در کشور راه اندازی شد

  • 1398/09/21
  • 682 بازدید

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، از راه‌اندازی نخستین واحد تحقیقات و پایش بیماری حبوبات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای کشور در مراغه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت جهاد کشاورزی، صابر گلکاری گفت: این واحد مجهزترین مرکز شناسایی بیماری‌ها و پایش آفات حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ های روغنی در کشورهای منطقه است.

وی افزود: با راه‌اندازی این واحد از این پس، بیماری‌های ارقام موجود در کشور شناسایی می‌شود تا محصولاتی با مقاومت بیشتر نسبت به بیماری‌ها معرفی شود.

این مسؤول اضافه کرد: در مرحله اول تحقیقات این واحد ۷ بیماری غلات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه در کشور شناسایی شده و در حال ارزیابی است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تصریح کرد: این واحد تحقیقاتی از اتاق کشت، آزمایشگاه و گلخانه تشکیل شده است.

وی هزینه راه‌ اندازی این واحد را به خاطر فراهم بودن زیرساخت‌ های آزمایشگاهی در ستاد مرکزی موسسه در مراغه حدود ۵ میلیارد ریال اعلام کرد.

گلکاری خاطرنشان ساخت: برای پایداری تولید در دیم‌ زارهای کشور لازم است کشت حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و روغنی بیشتر شود اما با افزایش زیر کشت حبوبات، بیماری‌های گیاهی نیز افزایش می‌یابد.

بنا بر این گزارش، این بیماری‌های گیاهی به مزارع حبوبات، دانه‌ های روغنی و علوفه در کشور سالانه ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارت وارد می‌کند.

گفتنی است؛ مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه با ۵ ایستگاه اصلی و ۹ ایستگاه فرعی در ۱۶ استان دیم‌ خیز کشور فعالیت تحقیقاتی دارد.



وزارت جهادکشاورزی