تولید بذر هیبرید آغازشد

  • 1398/10/18
  • 683 بازدید

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از آغاز تولید بذر هیبرید خبر داد و از تولید کنندگان بذر خواست تا در این زمینه وارد صحنه شوند و اقدامات تدریجی و استوار انجام دهند.

عباس کشاورز درمراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌ های کشاورزی که دیروز در بوستان گفتگو برگزار شد اظهار کرد: وارد اتفاقات ناخواسته و یکجانبه و ظالمانه شده‌ایم و هر روز جنگ اقتصادی بیشتر می شود. تا امروز با همکاری نهادهای بخش کشاورزی نه‌ تنها در تولید کشور هیچ مشکلی پدید نیامده است، بلکه فضا آرام تر شده و این نشان‌دهنده این است که خانواده بخش کشاورزی مشکلات را درک می‌کنند و با یکدیگر همکاری خوبی دارند.

وی اضافه کرد: تاکنون گزارشی از کمیابی، گرانی و عدم دسترسی نهاده‌های کشاورزی چون بذر، کود و آفت‌ کش وجود نداشته است و می‌دانیم در این زمینه تلاش‌های بسیاری شده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بیش از ۱۰ هزار نوع برند کودی در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۹ هزار و ۴۰۰ برند ثبت و عرضه شده است و این نشان می‌دهد که رابطه بین تامین، عرضه و تقاضا به خوبی مدیریت شده است.

کشاورز با بیان اینکه سیاست مان این است که دولت تنها تسهیل‌ گر باشد و فعال حوزه کشاورزی بخش‌ های خصوصی باشند، گفت: کشاورزی کشور ظرفیت های نهفته بسیاری دارد و قصد داریم تا می‌توانیم آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم زیرا هنوز محل واگذاری زیادی وجود دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه تولید بذر هیبرید را آغاز کردیم، گفت:خواهش این است که تولید کنندگان بذر وارد صحنه شوند و با گام های تدریجی و استوار اقدامات خود را در این زمینه انجام دهند.

در ادامه این مراسم محمدعلی طهماسبی_ معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی تصریح کرد :با برپایی این نمایشگاه کانونی به وجود می‌آید که مردم و فعالان این بخش نوآوری ها را ببینند و سال به سال نمایشگاه رونق بیشتری می‌گیرد.

وی ادامه داد:زندگی سالم و بدن سالم منوط بر غذایی سالم است و پایه غذای سالم هم نهاده های کشاورزی و تولیدات حاصل از آن است.در حقیقت سلامت گیاه، طبیعت، محیط زیست، جانوران و پرندگان وابسته به این است که چه کالایی را در عرصه‌ های مختلف مصرف می کنیم، زیرا هرچه نهاده ها سالم تر باشد تن جامعه ای سالم تر و هزینه درمان نیز کمترخواهد شد.

وی اضافه کرد: در بخش کود طبق آمار خوشبختانه از نظر تدارکات در وضعیت مطلوبی هستیم به طوری که از نظر تحویل کود به شبکه، حدود ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و حدود ۴۳ درصد نسبت به برنامه بلندمدت افزایش داشته ایم.

طهماسبی تصریح کرد: یکی از علل رشد محصولات وجود بذر و کود های خوب است که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.همچنین بذر همیشه به مقدار کافی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

معاون وزیر در امور باغبانی ضمن اشاره به اینکه در عرصه گیاهان دارویی در بخش کاشت و داشت و برداشت با کمبودهایی مواجه هستیم و سطح زیر کشت گیاهان دارویی ۲۰۶ هزار هکتار است، به سیاست‌ های تغییر شیوه کاشت از بذر به نشا به منظور کاهش مصرف آب و همچنین سیاست کشت گلخانه‌ای و کاهش سموم پرخطر در گلخانه ها نیز اشاره کرد.



وزارت جهادکشاورزی