سبوس موجود در نان ها سرشار از ویتامین B است

  • 1398/10/19
  • 431 بازدید

مدیر نظارت بر غذا و محصولات آرایشی و بهداشتی همدان گفت: نان هایی که دارای سبوس بیشتری هستند نسبت به نان های سفید و کم سبوس وضعیت بهتری از لحاظ ویتامین ها و مواد تغذیه ای دارند.

به گزارش ایفدانا و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان، مدیر نظارت بر غذا و محصولات آرایشی و بهداشتی دانشگاه دکتر محمد کاظم زاده با بیان اینکه سبوس های موجود در نان ها سرشاربرای بدن بسیار حائز اهمیت است اظهار داشت:مردم در انتخاب نان های مصرفی خود بیشتر دقت نمایند کمبود سبوس موجود در برخی از نان ها موجب بیماریهایی چون قلبی و عروقی، بالا رفتن کلسترول خون، مشکلات گوارشی از جمله کاهش جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش و چاقی های شکمی می شود.

دکتر کاظم زاده درخصوص بهترین نان از نظر کیفیت و مرغوبیت گفت: به طور کلی نان هایی که دارای سبوس بیشتری هستند نسبت به نان های سفید و کم سبوس از وضعیت بهتری از لحاظ ویتامین ها و مواد تغذیه ای دارند ونان هایی که فرصت برآمدن بهتری دارند و در آنها از جوش شیرین که به طور کلی از نظر این معاونت استفاده آن ممنوع است استفاده نمی شود نسبت به دیگر نان های کم سبوس مانند انواع نان های لواش و باگت از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که از دیدگاه اغلب مردم نان های سفید نان مرغوبی به حساب می آیند اما باید دقت کرد که نان ها سفید از میزان سبوس کمتری برخوردار هستند و نسبت به نان های سبوس دار از درجه اهمیت غذایی کمتری برخوردار هستند و به طور کلی نان های سفید تر و روشن تر سبوس کمتری دارند وهرچه میزان سبوس کمتر باشد مزایای مفید نان کمتر خواهد بود.

دکتر کاظم تصریح کرد:نان های بهداشتی تیره تر مرغوبیت بیشتری دارند و از سبوس بیشتری برخوردار هستند وتوصیه می شود مردم از نان های سبوس داربیشتر استفاده کنند که میزان فیبر بالاتری را دریافت کنند و فیر بیشتر مساوی با دریافت ویتامین B بیشتر است و همچنین فیبر بیشتر موجب سلامت سیستم گوارشی می گردد.

مدیر نظارت بر غذای دانشگاه علوم پزشکی گفت: نان های باگت و نان های سفید هیچگونه سبوسی در آنها به کار نرفته است و بهتر است که کمتر مورد استفاده قرار گیرند.

وی در ادامه به بیماریهای طولانی مدت و مزمنی که در اثر کمبود سبوس در نان ها ایجاد می شوند پرداخت و گفت:درصد کم سبوس در نان ها موجب بیماری های مزمن و طولانی مدت در افراد خواهد شد مثل: چاقی های شکمی، بیماری ها قلبی و عروقی، بالا رفتن کلسترول خون، مشکلات گوارشی از جمله کاهش جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش.

وی در ادامه به مزایای مهم سبوس ها در کاهش سرطان های دستگاه گوارش و کلرکتال اشاره کرد و گفت: متاسفانه این بیماری سریع پیش رونده ای است و خطر زیادی را برای انسان دارد و سبوس موجود در نان ها می تواند موجب کاهش یبوست و کاهش میزان این بیماری شود.

دکتر کاظم زاده گفت : فیبر موجود در سبوس نان ها موجب جذب آب بیشتری در بدن می شود و میزان مواد زائد بدن را دفع می کند که همگی از موارد مهم و مفید استفاده از سبوس موجود در نان ها است و چنانچه سبوس کافی در نان های طبخ شده در نانوایی ها وجود نداشته باشد موجب عوارض مختلف گوارشی مانند: سوء حاضمه ، گاستریت هایی که افراد به طور معمول به آن مبتلا می شوند، سنگینی شکم ، احساس عدم هضم غذا، افزایش چربی خون ،تنگی های عروقی، پلاک های قلبی و عروقی، آترو اسکلروزید هم به طور غیر مستقیم اثرات استفاده نکردن از سبوس گندم باشد.

مدیرنظارت برغذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سیناگفت: قطعا یک موضوع پر اهمیت و بیماری های متعددی مثل کمبود ویتامین ها بدلیل استفاده نکردن ازمقدار متعارف سبوس در نان نانوایی ها برای انسان وجود دارد و در کنار این موارد باید به جوش شیرین اشاره کرد، افرادی که از در طبخ نان ازجوش شیرین استفاده می کنند که البته غیر قانونی هم هست اثرات منفی دارد و کمبود آهن ،منیزیم، پتاسیم را نیز به دنبال داشته باشد.

وی به بحث جدی فرهنگ سازی استفاده از نان های تیره که دارای سبوس بیشتری هستند اشاره کرد وگفت: مردم باید اطلاع کافی در زمینه عوارض استفاده نکردن از نان های سبوس دار وکمتر استفاده کردن از نان های سفیدبه دلیل عدم وجود سبوس و فیبر و ویتامین های لازم را مطلع باشند.

دکتر کاظم زاده نان های لواش و انواع باگت را جزء نان های سفید دانست و اضافه کرد در بین نان هایی مثل بربری و سنگک نان سنگک از اهمیت بیشتری برخوردار است چون میزان سبوس آن بیشتر است.

وی در خاتمه از مردم خواست که از نان های تیره تر که حاوی سبوس بیشر و سالم تر هستند و فاقد هرگونه کنجد و یا سبزی هستند استفاده نمایند زیرا دیده شده که کنجد ها و سبزی های استفاده شده در نان ها آغشته به کپک و غیر بهداشتی هستند و همچنین در مورد استفاده از نان هایی که به روش سنتی طبخ می گردد باید دقت کافی داشت که از مکان هایی خریداری و تهیه شوند که دارای برچسب و آرم سیب سلامت که نشان سلامت محصولات غذایی سازمان غذا و دارو است باشد زیر نان های محلی که نشان سلامت ندارند می توانند آلوده به انواع آسکاریسم باشند که به راحتی به بدن انسان منتقل می شوند.



ایفدانا (پایگاه اطلاع رسانی سازمان غذاودارو)