نگرانی بابت سرمازدگی نداریم / تبدیل ۲۸ درصد محصولات باغی به ضایعات

  • 1398/10/24
  • 708 بازدید

رئیس اتحادیه باغداران با بیان اینکه امسال ۲۸ درصد محصولات باغی به دلایل مختلف به ضایعات تبدیل شده است،گفت: با توجه به برداشت محصولات باغی سال ۹۸ نگرانی بابت سرما زدگی وجود ندارد.

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران در گفت‌ وگو با اشاره به هشدار هواشناسی درباره احتمال یخ‌ زدگی محصولات باغی اظهار کرد: در حال حاضر در مناطقی که احتمال سرمازدگی وجود دارد محصولی بر روی درختان نداریم که نگرانی خاصی بابت آن وجود داشته باشد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران افزود: در حال حاضر پرتقال والنسیا بر روی درختان باقی مانده که زمان برداشت آن‌ها اسفند و فروردین ماه است که ۸۰ درصد آن در مناطق جنوبی و مابقی در مناطق شمال کشور قرار دارد.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد پرتقال کشور تامسون شمال یا جنوب است که برداشت شده است، فصل برداشت پرتقال به صورت متعارف گذشته است و مقداری هم که باقی مانده تا پایان دی ماه برداشت می‌شود، حتی در حال حاضر هم برای برداشت دیر شده است.

شادلو گفت: برداشت کیوی تا پایان آذرماه و سیب و انار هم در آبان ماه پایان یافته است.

نایب رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد: گلخانه داران باید مراقب باشند اگر در صورت سردی هوا با قطعی گاز مواجه شدند سوخت ذخیره آماده داشته باشند تا محصولاتشان آسیب نبینند.

وی با بیان اینکه با توجه به برداشت محصولات باغی سال ۹۸ نگرانی بابت سرما زدگی وجود ندارد، گفت: به زودی زمان گل‌ دهی درختان فرا می‌ رسد امیدواریم فصول در جای خود باشند و موجب خسارت به باغداران نشوند.

شادلو ادامه داد: در آبان ماه امسال به دلیل بارندگی مکرر و سرمای شبانه، زمان برداشت سیب، کیوی و انار به تاخیر افتاد و موجب آسیب دیدن به این محصولات شد و ارزش آن‌ها برای عرضه به بازار از دست رفت که این مباحث طبیعی است و همیشه وجود داشته است.

نایب رئیس اتحادیه باغداران درباره خسارت وارده به باغات تاکید کرد: در آبان ماه عمده سیب‌ ها برداشت شده بود و حدود ۳۰ درصد باقی مانده بود، حدود ۵۰ درصد انار و کیوی هم بر روی درخت باقی مانده بود که حدود ۲۰ درصد آنها تبدیل به ضایعات شد.

وی با بیان اینکه در مجموع در مقدار میوه تولیدی امسال، ضایعات حدود ۸ درصد به حد متداول ضایعات کشور افزوده شد، تصریح کرد: حد متداول ضایعات در بخش میوه و تره بار ۲۰ درصد است که امسال این عدد در مجموع به ۲۸ درصد رسید که باید تلاش کنیم این ضایعات را کم کنیم.

شادلو با بیان اینکه میوه‌هایی مثل سیب، پرتقال، انار و کیوی در فصل پاییز برداشت می‌شود و به مرور تا بهار به فروش می‌رسد، اظهار کرد: در بسیاری از موارد مثل امسال که بخاطر نبود بازار روان و نبود شرایط توزیع مناسب در قبال این حجم از تولید، بازار همراهی نمی‌کند، مشکلات زیادی برای باغداران ایجاد می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه باغداران با تاکید بر اینکه امسال تولید رشد قابل قبولی نسبت به سال قبل داشت، گفت: سال گذشته در تولید محصولات دچار سرمازدگی شدید شدیم و در زمان گلدهی باغات دچار مشکل شدند.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به شرایط خوب آب و هوایی حدود ۴۰ درصد رشد تولید داشتیم، افزود: به دلیل اینکه بازار صادراتی مورد قبولی که بتواند اضافه بر مصرف داخل را جذب کند وجود ندارد، در حال حاضر دچار رکود بازار و عدم جذب محصول تولید شده هستیم.

شادلو تصریح کرد: افزایش زمان جذب بازار، حمل و نقل، نگهداری در سردخانه‌ ها و چگونگی عرضه موجب افزایش ضایعات می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه باغداران گفت: در حال حاضر بیش از ۲ برابر مصرف داخلی تولید محصولات باغی داریم که باید بازار صادراتی داشته باشیم در حالی که این بازار وجود ندارد و تولید کنندگان در شرایط سختی هستند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر باغداران در قبال فروش محصولات، ۳۰ درصد از اصل هزینه‌ شان را زیان می‌بینند.

شادلو درباره پرداخت خسارت به کشاورزان بیان کرد: خسارت سال گذشته به کشاورزانی که بیمه بودند به اندازه معادل بیمه که انجام داده بودند پرداخت شد، اما سایرین که باغات خود را بیمه نکردند هیچ تسهیلاتی از سوی دولت برای جبران به آن‌ها پرداخت نشده است.

نایب رئیس اتحادیه باغداران بیان کرد: امسال در اوایل آبان ماه بارندگی خوبی داشتیم، اما در ادامه در مناطق سردسیر بارندگی و برف نداشتیم.



خبرگزاری ایران نیوز