مصرف آب در بخش کشاورزی به کمتر از ۷۰ درصد می‌رسد

  • 1398/10/25
  • 601 بازدید

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تدوین طرحی تحت عنوان تعیین مصرف آب در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی به کمتر از ۷۰ درصد می‌رسد.

علی مراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌ المللی سامانه‌ های نوین آبیاری، ماشین آلات و نهاده‌ های کشاورزی، اظهار کرد: با توجه به آنکه ایران کشوری کم آب و خشک است، باید از منابع آب به درستی استفاده کنیم به همین خاطر رویکرد ما در زراعت و باغبانی، آبیاری میکرو و سپس استفاده از دستگاه‌ ها و ماشین‌ های آبیاری است.

او با اشاره به اینکه رویکرد وزارت جهاد برای توسعه روش‌ های نوین آبیاری در ابتدا آبیاری میکرو است، اظهار کرد: در این روش راندمان آبیاری بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر ما در حال دور شدن از روش‌ های آبیاری ثقلی هستیم و در چند سال آینده در نظر داریم که آن را حذف کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را بین ۶۵ تا ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: در تدوین طرحی تحت عنوان تعیین مصرف آب ۳۵ محصول را هدف قرار داده‌ایم و ارزیابی‌ ها در ۲۳ محصول به اتمام رسیده که اعداد و ارقام نشان می‌دهد مصرف آب در بخش کشاورزی کمتر از ۷۰ درصد است و در اکثر محصولات کشاورزی از جمله پسته شاهد کم آبیاری هستیم که این امر در عملکرد محصول بسیار مهم است.

اکبری با اشاره به اینکه متوسط تولید کشور ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار است، افزود: رکورد ما ۱۳ تن بوده و در مناطقی که این رکورد ثبت شده مربوط به مسائل کیفی و کمی آب است.

به گفته این مقام مسئول در مناطقی که با شوری آب مواجه هستیم، عمل آبشویی انجام نمی‌شود که این امر منجر به کاهش میزان تولیدات می‌شود.

او از تدوین آئین نامه اجرایی حفاظت از خاک خبر داد و گفت: آئین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک تدوین و در مراحل نهایی کار قرار دارد و همواره بعد از دریافت نظرات سازمان‌های مرتبط به منظور تصویب به دولت ارائه خواهد شد.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بنده معتقدم هرگونه برنامه‌ ریزی برای آب بدون توجه به خاک معنا و مفهوم ندارد چرا که با مدیریت خاک علاوه بر افزایش ۳۰ درصدی بهره وری و کارایی مصرف آب می‌توان تولید را بیش از ۲ برابر بالا برد.

اکبری با اشاره به اینکه قاچاق خاک کشاورزی همچنان ممنوع است، بیان کرد: در آئین‌ نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک، قاچاق خاک ممنوع شده و همواره برای متخلفان جرایم سنگینی در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول درباره خسارات سیل اخیر در مناطق جنوبی کشور، گفت: در حال حاضر برآورد دقیقی از میزان خسارت انجام نشده است.

او در پایان تصریح کرد: وقوع سیل اخیر ممکن است به زیرساخت‌ ها از جمله جاده، پل و ... خسارت وارد کرده باشد، اما فکر نمی‌کنم که به تجهیزات آبیاری خسارتی وارد کند.



وزارت جهادکشاورزی