سالیانه ۲ هزار نوع استاندارد تعریف می کنیم

  • 1398/11/03
  • 514 بازدید

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: در سال حدود ۲ هزار استاندارد تعریف می‌کنیم که در این بخش‌ها از اعضای هیئت علمی دانشگاه استفاده می‌کنیم.

نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: ما در سراسر کشور حدود ۱۵۰ اداره و دفتر داریم؛ برای استاندارد سنجی و استاندارد نویسی در بخش‌ های مختلف به تجهیزات آزمایشگاهی احتیاج داریم که می‌تواند از طریق تعامل دانشگاه‌ ها تامین شود.

او گفت: هم اکنون حدود ۱۰۰۰ کالا استاندارد اجباری دارد و نمی توان کیفیت زندگی را به این ۱۰۰۰ محصول محدود کرد؛ استاندارد یکی از مهم‌ ترین موضوعات در حفظ کیفیت زندگی است و باید در زندگی مردم جاری باشد.

پیروز بخت تصریح کرد: راهکار قدیمی این است که سازمان خود را تجهیز کرده و برای سنجش‌ های مختلف امکانات جذب کنیم اما رویکرد جدید به سمت بهره‌ گیری از آزمایشگاه همکار حرکت کرده است؛ موارد بسیاری دست به دست هم می‌دهد تا ما با بخش‌ های مختلف از جمله دانشگاه‌ همکاری داشته باشیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: با دانشگاه‌ هایی مثل شریف پروژه‌ های مشترک داریم و از تجهیزات آزمایشگاهی آن‌ها بهره می‌گیریم؛ با دانشگاه امیر کبیر و دانشگاه الزهرا (س) هم همکاری‌هایی داریم. ما ۳۵ کمیته ملی داریم و در سال حدود ۲ هزار استاندارد تعریف می‌کنیم که در این بخش‌ ها از اعضای هیئت علمی دانشگاه استفاده می‌کنیم.

او بیان کرد: امروز سازمان ملی استاندارد ایران در جهان جایگاه مناسبی پیدا کرده است و در بین ۱۶۳ کشور جایگاه بیست و یکم را به خود اختصاص داده‌ایم؛ از ۴ گروه موسسه کشور‌های اسلامی ریاست ۲ گروه در اختیار اعضای ایرانی قرار دارد.

پیروز بخت ادامه داد: ما از حدود ۲ سال قبل تفاهمنامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم تا برای اخذ استاندارد‌های خاص محصولات دانش بنیان و کمک به صادرات آن‌ها فعالیت کرده‌ایم؛ دانشگاه صنعتی شریف در این طرح همکاری بسیار مناسبی با ما داشت و پیشرفت مناسبی را در این حوزه شاهد بودیم.



سازمان ملی استاندارد