سرانه مصرف شیر در ایران کمتر از ۸۰ کیلوگرم است

  • 1398/11/08
  • 1973 بازدید

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه جامعه از کمبود مصرف شیر رنج می برد، گفت: طبق آمارها امروز سرانه مصرف شیر درکشور نزدیک به ۸۰ کیلوگرم است که قابل قبول نیست.

«عباس کشاورز» عصر دوشنبه در نخستین همایش صنعت لبنیات ایران در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما، افزود: مصرف شیر خام و لبنیات در کشور پایین است و به نظر می رسد بخش عمده مصرف مربوط به دهک‌ های بالای جامعه باشد.

وی، سن جامعه را رو به کهنسالی برشمرد و اظهارداشت: گروه‌ های سنی مختلف در کشور از جمله گروه های سنی در حال رشد و کهنسالان نیازمند مصرف بالای شیر و فرآورده های لبنی هستند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: یکی از موضوع های مهم تغذیه‌ای، توجه به مصرف شیر است که باید افزایش یابد.

وی اضافه‌ کرد: طبق گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به‌ طور کلان ۹۰ درصد مردم جامعه محصولات پروتئینی مصرف می کنند که رقم خوبی است، اما ترکیب مصرف ما مناسب نیست و باید با حمایت صنعت فراورده های لبنی به اقشار آسیب پذیر توجه کرد.

کشاورز گفت: انتظار دارید وزارت جهاد کشاورزی در زنجیره تامین شیربه این صنعت کمک کند، اما این طرح علاوه براین که ساختار گسترده ای نداشت، بلکه صنعت ، دامپروران و سایر ذینفعان با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

وی افزود: این تصمیم مهم در دهه ۶۰ در بخش کشاورزی گرفته شد که برخی نهادها از این موضوع سود بردند و اکنون در حال گسترش است و در واقع از گاو اصیل به سمت گاوهای سبک سوق دادیم و پذیرفته شد که از فناوری استفاده شود و این موضوع به نفع تولید کنندگان و صنعت است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: تولید شیرکشور از انسجام و توانمندی لازم برخوردار است و از لحاظ ضریب تبدیل مناسب و سطح بهداشت قوی بهره می گیرد و در عین حال باید به دنبال توسعه صنعت لبنیات باشیم.

وی اضافه کرد: هشت سال گذشته وارد تجارت لبنیات شده ایم که مواردی خوب و برخی قابل قبول است و اکنون ۸۰۰ هزارتن محصول معادل شیر صادر می شود و این میزان صادرات ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور به همراه دارد که شروع خوبی است، اما ارزی که به ازای صادرات انجام می شود پایین است.

کشاورز تصریح کرد: امروز بازارهای صادراتی ایران باید مشخصه بازارهای قوی و پول دارتر با حجم فراوری بالاتر را داشته باشند که جذب شوندو این مهم کار آسانی نیست.

مشکل جدایی بین صنعت و دامپروران

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی یکی از مشکلات این صنعت را تضاد و اختلاف نظر بین صنعت و دامپروران دانست و گفت: اختلافات باعث جدایی بین صنعت و تولید کنندگان شیر و ورود دولت به این موضوع شده که آسیب بزرگی است و نباید به این رویکرد و سمت برویم.

وی اضافه کرد: اکنون در هر توافق و جریان اقتصادی باید با دید برد - برد پیش برویم تا صنعت و تولید کشور به مشکل برنخورد و این مسائل باعث شد دولت به ناچار مداخله کند و با خرید شیرخام و فروش آن در بازار به یک رقیب تبدیل شود.

به گفته کشاورز، صنعت و تولید کنندگان نباید شرایط را به گونه ای فراهم کنند که دولت به اقتصاد و تجارت ورود پیدا کند، علاوه براین شفاف سازی نرخ ارز موجب مدیریت بازار محصولات تولیدی ایران در بازارهای داخلی و خارجی شده است.

خطر رواج مصرف لبنیات سنتی

کشاورز گفت: اکنون با معضل رواج لبنیات سنتی (شیر فله ای) در کشور روبرو هستیم که این امر از لحاظ بهداشتی و سلامت جامعه صحیح نیست و عرضه کم یا زیاد لبنیات سنتی در کشور خطرناک است.

وی صنعت لبنیات را در بخش کشاورزی صنعت اول معرفی کرد و افزود: این صنعت با این حجم سرمایه و قدرت اقتصادی باید در رایزنی های اقتصادی، بازاریابی ، روش های مذاکره، قمیت گذاری و تامین مواد اولیه ورود پیدا کند.

خبرهای غیر علمی ایجاد کننده نگرانی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ارایه خبرهای غیرمنطقی ، غیر علمی و غیرمستند را عامل ایجاد نگرانی در جامعه دانست و افزود: استانداردهای غذایی ایران از جمله شیر از اتحادیه اروپا سختگیرانه تر است.

وی اضافه کرد: همانگونه که ایران دو برابر اروپا گندم مصرف می کند، اما هفت برابر استاندارد اروپا سختگیرانه تر است.
کشاورز خطاب به انجمن صنایع لبنی، از آنها خواست تا در تولید شیر و فراورده های لبنی با چنین ارزش غذایی و تجاری ورود پیدا کنند و سخنگو باشند و اجازه ندهند این صنعت زیرسووال برود و افرادی دست به تشویش اذهان عمومی مبادرت ورزند که به نفع جامعه نیست.

وی برای صنعت لبنیات پیشنهاد داد: ضمن تلاش به منظور ارتقای صنعت، بیش از پیش به مسئله تجارت ورود پیدا کنند.

کشاورز خاطرنشان ساخت: فعالان اقتصادی نباید نگران تصمیم گیری های دولت باشند، بنابراین صادرات محصولات کشاورزی و فراورده های لبنی باید مورد حمایت قرار گیرد.

وی معتقد است: فضا برای ورود بخش خصوصی باز است و تصمیم گیری بدون توجه به ذینفعان نباید صورت گیرد و ضرورت دارد که پیشنهادات به دولت و مجلس پخته و کامل باشد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، صنعت لبنیات را در بخش کشاورزی صنعت اول معرفی کرد و افزود: این صنعت با این حجم سرمایه و قدرت اقتصادی باید در رایزنی های اقتصادی، بازاریابی، روش های مذاکره، قمیت گذاری و تامین مواد اولیه ورود پیدا کند.

وی پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم درصنعت لبنیات را مطرح کرد و گفت: این صنعت نیاز دارد برای تحقیق و توسعه فراتر از خود کارخانجات دارای تحقیق و پژوهش باشند.

صنعت لبنیات ایران با بیش از ۶۰ سال قدمت از صنایع پرسابقه کشور به شمار می رود که ۸۰ درصد آن برعهده بخش خصوصی است و در چرخه اقتصادی جایگاه ویژه ای دارد.

سهم صادرات این صنعت بین ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار است که قابل رقابت در بازارهای منطقه ای است.

سرانه مصرف شیر و فراورده های لبنی ۱۶۰ کیلوگرم است، اما طبق آخرین گزارش فائو در سال ۲۰۱۷ سرانه مصرف شیر در ایران به نزدیک ۷۶ کیلوگرم رسیده که کاهش سرانه مصرف در بازه های کوتاه مدت و بلند مدت را نشان می دهد.



خبرگزاری صداوسیما