صادرات غیر نفتی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلاری در ۹ ماهه امسال

  • 1398/11/17
  • 277 بازدید

امامی امین با اشاره به اتکای اقتصاد به صادرات غیرنفتی گفت: در ۹ ماهه سال جاری بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم.

امامی امین معاون اقتصادی استانداری تهران در چهارمین نمایشگاه بین المللی توسعه صادراتی گفت: اگر فشار‌هایی که طی چند دهه گذشته از سوی سایر کشور‌ها بر ما وارد شده به سایر کشور‌های جهان وارد می‌شد امروز نه نامی از آن کشور‌ها بود و نه اسمی، اما ایران عزیز ما امروز به برکت خون شهدای گرانقدر اسلامی و پایداری و مقاومت مردم عزیزمان توانسته است همچنان سربلند بایستد و همچنان در مسیر آبادانی و توسعه و پیشرفت گام بردارد.

معاون اقتصادی استانداری تهران گفت: در اینجا لازم است از زحماتی که ستاد برگزاری نمایشگاه کشیدند تقدیر و تشکر کنم.

او ادامه داد: البته ما انتظار داشتیم که وزارت صمت و بخش صادرات حضور فعالتری داشته باشند که به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد زمان و تاریخ برگزاری نمایشگاه دچار تغییراتی شد و امروز که چهارمین نمایشگاه را برگزار می‌کنیم به موازات آن در نمایشگاه بین‌ المللی چندین نمایشگاه درحال برگزاری است که با ایام دهه فجر مصادف شده است.

امامی امین افزود: بسیاری از افتتاحیه‌ ها و مراسم‌ ها در این زمان درحال برگزاری است لذا امروز آن انتظاری که ما از نمایشگاه داشتیم به طور کامل برآورده نشد ولیکن نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که دوستان در ستاد برگزاری نمایشگاه علیرغم همه مشکلات چهارمین نمایشگاه را برگزار کردند که جای تقدیرو تشکر دارد.

امامی امین گفت: اقتصاد کشورمان امروز اقتصاد کوچکی نیست ما ۱۹ امین اقتصاد جهان را داریم و در بسیاری از موضوعات سرآمد هستیم و جزو ۱۰ کشور اول هستیم و به جرات می‌توانم این نکته را عرض کنم که اگر این شرایط و بحران‌های اقتصادی و تحریم‌ هایی که نسبت به ما اعمال شده است نبود امروز ما جزو ۵ یا ۶ کشور اول دنیا بودیم. ما در حال تلاش هستیم که تاب آوری خودمان را بیشتر کنیم تا بتوانیم علیرغم همه مشکلات آن رتبه خودمان را در اقتصاد جهان حفظ کنیم.

معاون اقتصادی استانداری تهران افزود: اقتصاد ما دولتی است شاید این شعار برای چند سال پیش مورد قبول بود اما ما در شدید ترین تحریم‌ های بین‌ المللی قرار داریم. ما امروز چیزی به اسم اقتصاد نفتی در کشورمان وجود ندارد اتکا صادرات ما در حوزه صادرات غیر نفتی است و در ۹ ماهه سال جاری بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم که وزنی حدود ۸۴ میلیون تن میزان صادرات ما بوده است.

او ادامه داد: در ازای صادرات ۸۴ میلیون تنی ما نزدیک به ۳۳ میلیون دلار ما واردات داشتیم و موزانه تجاری ما امروز موازه مثبتی است و اشکالی که در صادرات و واردات ما هست این است که ما ۸۳ الی ۸۴ میلیون تن صادرات داشتیم به ارزش ۳۵ میلیون دلار و در ازای آن ۲۴ میلیون دلار واردات داشتیم به ارزش ۳۳ میلیون دلار یعنی ما داریم خام فروشی می‌کنیم. این اشکال اساسی ماست و این اشکال کجا برطرف می‌شود؟ در همین نمایشگاه‌ ها که بتوانیم کالا‌های صادراتی کالا‌هایی که توانمندی صادراتی دارند را در یکجا عرضه کنیم و تجار و بازرگانان بیایند و آن‌ها را ببینند و مسیر صادرات باز شود و راه باز شدن مسیر صادرات هم مشارکت شما تجار است.

امامی امین بیان کرد: ما در این استان تهران امروز بالغ بر ۳۵ هزار کارخانه داریم کارخانه‌ های بزرگی که اکثر آن‌ها توانمندی صادراتی دارند و کالا‌های تولیدی‌شان با کالا‌های مشابه اگر برتری نداشته باشند قابلیت رقابت دارند. از تجار حاضر در این مراسم درخواست دارم این چیزی که شما در این نمایشگاه می‌ بینید بخش کوچکی از توانمندی‌ های صادراتی ما است و بسیاری از کالا‌هایی که توانمندی صادراتی ما محسوب می‌شود یا در نمایشگاه‌ های دیگر غرفه دارند یا بنا به دلایلی یا شرایطی در نمایشگاه حضور پیدا نکرده‌اند.



اقتصادآنلاین