ورود 700 رأس گاو آلمانی به کشور برای خودکفایی در گوشت و کره

  • 1398/12/08
  • 599 بازدید

یک مجتمع دامداری با واردات 700 رأس گاو فلکویه از آلمان امیدوار است با توسعه آن در کشور به زودی خودکفایی در گوشت و کره رقم بخورد و کشور بی‌ نیاز از واردات باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجتمع دشت رادین و آرین که برای اولین بار گاو فلکریه را در شرایط تحریم از کشور آلمان با هدف افزایش تولید گوشت و کره وارد کرد.

اغلب گاوهای صنعتی در کشور ما از نژاد هلشتاین شیری است که توانسته در طی این مدت تولید شیر کشور را به بیش از 10 میلیون تن برساند و این قابل قبول است، اما دو ضعف در بخش گاوداری کشور وجود دارد. نخست اینکه هنوز نتوانسته‌ایم شکاف تولید 150 هزار تن گوشت که تا خودکفایی داریم را در دهه‌ های گذشته پوشش بدهیم. دوم اینکه به دلیل اینکه شیرهای تولیدی چربی کمتری دارند، وابستگی زیادی به تأمین کره در کشور داریم.

گاو فلکویه آلمان نژادی دومنظوره است و از طریق آمیخته‌ گری گاوهای محلی با گاو نژاد سمنتال اصلاح شده است. روزانه بیش از 30 کیلوگرم شیر تولید می‌کند و چربی بیش از 4 درصد دارد. بنابراین این امیدواری وجود دارد که استفاده کشور از این نژاد گاو بتواند مشکلات تولید گوشت و کره کشور را بهبود بخشد. مجتمع دشت رادین و آرین 304 رأس از این دام را وارد کشور کردند و قرار است 400 راس دیگر هم به زودی وارد شود.

فلکویه گاوی دومنظوره است که می‌توان از آن برای تولید شیر یا گوشت و همچنین برای آمیخته‌ گری با گاوان نژاد شیری و گوشتی استفاده کرد.

در حال حاضر جمعیت این گاو در جهان بیش از 41 میلیون رأس برآورد می‌شود. این گاو در کشورهای اروپایی نظیر آلمان، اتریش، بلژیک، هلند، اسپانیا و سال 2009 در سوئیس پرورش داده می‌شود.

در مجارستان، فلکویه در بسیاری از دامداری‌های کوچک وجود دارد و اهمیت آن رو به افزایش است. شیر این گاو حدود 4.3 درصد چربی و 3.7 درصد بازده اقتصادی بالاتری در تولید انواع فرآورده‌ های لبنی دارد.

این نژاد در عین تولید شیر مناسب اقتصادی، به دلیل ویژگی‌ های بسیار مناسب از نظر تولید، گوشت آن امتیاز ارزشمندی نسبت به نژادهای صرفا شیری دارد. از جمله میزان افزایش وزن بالاتر دارد، به طوری‌ که در روز 1.7 کیلوگرم افزایش وزن پیدا می‌کند. نسبت وزن لاشه هم بالاست.گوشت باکیفیتی دارد و در بازارهای اروپایی بسیار طرفدار دارد. هزینه خوراک این گاو هم پایین است و با علوفه ارزان‌تر و حتی به صورت چرا در مرتع تعلیف می‌کند و تکیه کمتر به مواد دانه‌ای دارد.

همچنین قابلیت‌ هایی دارد که می‌تواند در مناطق مختلف ایران به ویژه در مناطق روستایی و حتی مناطق محروم زمینه مناسب و نسبتا آسانی را برای تولید گوشت و شیر در مقیاس خرد و کلان فراهم کند.



خبرگزاری فارس