کوچ کُلنی ‌های زنبور عسل به مناطق چهارمحال و بختیاری آغاز شد

  • 1399/02/21
  • 271 بازدید

مدیر طیور و زنبور عسل سازمان جهادکشاوری چهارمحال و بختیاری از آغاز کوچ بهاره زنبورداران همراه با ۱۰۰ هزار کُلنی زنبور عسل از مناطق گرمسیری خوزستان، بوشهر و فارس به مناطق ییلاقی این استان خبر داد.

حسن رحمانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، تعداد کلنی ‌های زنبور عسل این استان را ۳۰۰ هزار کُلنی اعلام کرد و افزود: با توجه به بارش های اخیر و به شکوفه نشستن باغات مثمر شهرستانهای استان، رغبت استقرار زنبورداران برای کوچ چند برابر شده است.

وی یادآور شد: انتقال کُلنی زنبورستان‌ها به مناطق باغی استان در فصل گل و شکوفه، باعث گرده افشانی باغات خواهد شد.

مدیر طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: بارش‌های بهاری امسال، شرایط زود هنگام کوچ زنبورداران به این استان را با کُندی مواجه کرده بود، که مستعد شدن شرایط آب و هوایی در پایان اردیبهشت ‌ماه، باعث بهبود رشد جمعیت کلنی‌ ها و تکثیر زنبور می‌شود.

رحمانی، میزان عسل تولیدی استان در سال گذشته را حدود ۲ هزار و ۹۰۰ تن ذکر کرد و گفت: با توجه به مرغوبیت و کیفیت منحصر به فرد عسل منطقه، بخشی از محصول تولیدی به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: تنها ۲۰ درصد از کلنی‌ های عسل استان زیر پوشش بیمه قرار دارد که احتمال خسارت‌های سنگین با توجه به حوادث طبیعی، وزش باد، سیلاب دور از انتظار نیست.

رحمانی، از پرداخت یارانه دولت برای بیمه هر کندوی عسل برای زنبورداران واجد شرایط خبر داد و تاکید کرد: با توجه به بارش‌های اخیر، خسارت ناشی از سیلاب به زنبورداران طبق برآورد کارشناسان در کمترین زمان ممکن پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بیش از یک هزار و ۲۷۰ بهره‌ بردار در بخش زنبورداری چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند.



خبرگزاری ایرنا