امسال وضع سیب و پرتقال خوب می‌شود

  • 1394/02/29
  • 581 بازدید

نایب رییس اتحادیه باغداران از افزایش 50 درصدی تولید مرکبات در سال جاری خبر داد و پیش‌بینی کرد امسال با توجه به شرایط اقلیمی و توسعه باغات حدود شش میلیون تن مرکبات و 2.5 میلیون تن سیب در کشور تولید شود.

مجتبی شادلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ، اظهار کرد: امسال از نظر شرایط اقلیمی مناسب است و باغات کشور از نظر شکوفه‌دهی و لقاح وضعیت قابل قبولی داشته اند و می‌توان گفت امسال محصولات باغی پرمصرفی مانند سیب و پرتقال مجددا به رکوردزنی‌های خود ادامه می‌دهند و می‌توان ضمن تامین نیاز بازار داخلی به فکر افزایش صادرات این محصولات بود.

وی افزود: سال گذشته حدود 4.5 میلیون تن انواع مرکبات و حدود دو میلیون تن سیب در کشور تولید شد و با توجه به شرایط اقلیمی مساعد کنونی و توسعه افقی وعمودی باغات کشور می‌توان به افزایش تولید این محصولات امیدوار بود؛ به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود امسال حدود شش میلیون تن انواع مرکبات در کشور تولید شود که حدود نیمی از آن پرتقال است.

نایب رییس اتحادیه باغداران با بیان اینکه وضعیت باغ‌های سیب در مناطقی مانند دماوند بسیار مناسب است و پیش‌بینی می‌شود امسال تولید این محصول به حدود 2.5 میلیون تن برسد ، ادامه داد: با توجه به بارش‌های مناسب و وضعیت تولید ، محصولات باغی امسال از نظر کیفی نیز وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارند.

شادلو در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه توسعه باغات و افزایش تولید با محدودیت‌های آبی کنونی کشور تا چه حد ممکن است؟ عنوان کرد: آب در کشور گرچه شرایط مناسبی ندارد اما نمی‌توان اینگونه تحلیل کرد که اگر محدودیت‌ منابع آبی وجود دارد ، تولید متوقف و آب‌های روان به حال خود گذاشته شود بلکه می‌توان به جای صرف آب برای تولید هندوانه‌ و صادرات ارزان آن به کشورهای همسایه ، محصولات باارزشی مانند سیب و مرکباتی تولید کنیم که برای کشور ارزآوری بیشتری دارند.

وی تصریح کرد: الگوی کشت مسئله‌ای است که سال‌ها وزارت جهاد کشاورزی آن را اعلام و به کشاورزان مناطق مختلف توصیه می‌کند اما اجرای این برنامه تولید در صورتی ممکن است که وزارت جهاد کشاورزی به شرط تضمین اقتصاد تولیدکنندگان ، اجرای آن را برای کشاورزان اجباری کند.



ایسنا