قیمت مرغ از مرز ۱۳ هزار تومان گذشت

  • 1399/03/07
  • 233 بازدید

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۹ هزار تومان و مرغ گرم ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است.

‌عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ، از نوسان قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۹۰۰ تا ۹ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ برای مصرف کننده ۱۳ هزار و ۱۰۰ تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است.

به گفته وی، قیمت کنونی مرغ زنده نسبت به ابتدای هفته ۱۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۰۰ تومان رشد داشته است.

حجت درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: اگر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم از اثر گذاری منفی در بازار مرغ جلوگیری کنیم، پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ به نرخ تعادل بالای ۱۴ هزار تومان برسد.

این مقام مسئول ادامه داد: دولت در اردبیهشت برای رونق صادرات، تعرفه را به یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش داده است که در این ایام تجار ایرانی در کشور‌های عراق و افغانستان بازاریابی کردند که با این وجود صادرات مرغ بعد از پروسه چند ساله رونق گرفته است.

به گفته وی، بخشنامه کاهش تعرفه صادرات به یک هزار و ۵۰۰ تومان یک ماهه بوده و گویا قرار است تعرفه مجدد به ۵ هزار تومان باز گردد که در صورت تحقق این امر بازار صادراتی از دست می‌ دهیم.

حجت با اشاره به اینکه ظرفیت قابل توجهی در صنعت مرغداری داریم، بیان کرد: با وجود آنکه ۹۰ درصد کشور‌های اطراف واردکننده مرغ هستند، از این رو به سبب ظرفیت بی نظیر تولید مرغ با اتخاذ برخی سیاست ‌ها باید از این فرصت‌ ها استفاده کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه با رونق صادرات شعار سال محقق خواهد شد، گفت: اگر با ۵ درصد افزایش تولید بازار را دچار خدشه کنیم، جهش تولید معنا ندارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه تولید کنندگان با معضلات و گرفتاری‌های بزرگی مواجه هستند، بیان کرد: از بهمن سال گذشته مرغداران علی رغم واریز پول با تاخیر چند ماهه، نهاده در اختیارشان قرار می‌گیرد.

حجت ادامه داد: در حال حاضر برخی شرکت ‌ها در سامانه بازارگاه بالای یک ماه توزیع نهاده به تعویق افتاده و از آنجا که پروسه تولید ۴۰ روزه است، مرغداران در تامین مرغ مورد نیاز دچار چالش می‌شوند.

این مقام مسئول افزود: با توجه به تاخیر چند ماهه در تامین نهاده، تولید کنندگان به سبب کمبود نقدینگی ناچارند که به سراغ بخش خصوصی یا بانک ‌ها روند که به سبب بهره بالای بانکی در بخش کشاورزی جوابگو نیست، در حالیکه در دنیا بخش کشاورزی کمتر از ۱۰ درصد اعتبار می‌گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به خواب سرمایه مرغدار نزد وارد کنندگان امیدواریم برنامه‌ای ترتیب داده شود که پس از واریز پول ظرف مدت زمان یک هفته کالا به دست تولید کننده برسد تا با اطمینان خاطر بیشتری مرغدار به تولید ادامه دهد.



خبرآنلاین