خبر واردات پرتقال مسموم تکذیب شد

  • 1394/02/29
  • 640 بازدید

رئیس کل گمرک ایران با تکذیب واردات پرتقال مسموم از طریق پیله‌وری درباره علت کاهش 20 درصدی صادرات طی فروردین ماه توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا ، ‌ مسعود کرباسیان در حاشیه‌ی نشستی در اتاق بازرگانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا ، با اشاره به اینکه هیچ پرتقالی از طریق گمرک وارد کشور نشده است ، ‌ اظهار کرد: پیله‌ورها باید به گمرک اظهار نامه بدهند و این امر فقط برای اخذ عوارض نیست‌ بلکه برای نظارت بر استاندارد و بهداشت واردات است.

وی افزود: از طرف گمرک هیچ آماری مبنی بر واردات پرتقال وجود ندارد.

کرباسیان همچنین در پاسخ به علت کاهش 20 درصدی صادرات در فروردین ماه اظهار کرد: به علت کاهش قیمت جهانی نفت ارزش صادرات میعانات گازی در این ماه کم شده است‌ ، چرا که این کالا و کالاهای پتروشیمی تابعی از قیمت نفت هستند. بنابراین صادرات فروردین ماه کم شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علت کاهش صادرات تعطیلات فروردین ماه اعلام شد ، در حالی که هر ساله تعطیلات فروردین به یک اندازه است‌ ، تصریح کرد: اگر چه تعطیلات هر ساله فروردین ماه مشابه است اما فاصله زمانی مابین تعطیلات نیز امسال اضافه شده بود.

رئیس کل گمرک همچنین درباره واردات خودروی تولید 2015 به کشور گفت: هیچ واردات خودروی 2015 بعد از مصوبه هیات وزیران در این باره نداشته‌ایم و اگر خودرویی با این مشخصات وارد شود‌ ، مربوط به سفارت‌خانه‌ها است که طبق کنوانسیون دیپلماسی عمل می‌کند.

کرباسیان همچنین درباره درخواست وارد کنندگان موبایل برای کاهش تعرفه وارداتی در جهت کاهش قاچاق این کالا عنوان کرد: یکی از کاربردهای تعرفه حمایت از تولید داخل است تا تولیدات داخل رقابت پذیر باشند.

وی افزود: معمولا تعرفه واردات موبایل پایین است و احتمالا منظور وارد کنندگان حذف مالیات و عوارض بوده است که البته لازم است تعرفه‌ها ثبات نسبی داشته باشند چرا که نوسان در تعرفه به سرعت موجب آشفتگی بازار می‌شود.

کرباسیان تصریح کرد: تعرفه‌ها در کشور مانند همه جای جهان به صورت طبقه‌بندی شده‌ ، از تعرفه کالاهای مصرفی تا تعرفه کالاها و مواد اولیه است. بنابراین در دولت یازدهم تعرفه واردات یک روند منطقی کاهش را نیز طی کرده است.



ایسنا