هدف گذاری برای معرفی ۲۰ رقم جدید بذر در کشور

  • 1399/03/17
  • 641 بازدید

رییس موسسه تحقیقات، اصلاح و تولید نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از برنامه های این موسسه در سال جهش تولید، هدف گذاری برای معرفی ۲۰ واریته جدید بذر غلات، دانه های روغنی، هیبرید ذرت و گیاهان علوفه ای است.

گودرز نجفیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سال ۹۲ تا امروز موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به طور متوسط سالانه ۱۶ واریته جدید در سال معرفی کرده در حالیکه پیش از آن سالانه فقط حدود پنج رقم معرفی می شد.

موسسه تحقیقات ،اصلاح و تولید نهال و بذر در ۶ سال گذشته ی ۹۰ رقم بذر جدید و اصلاح شده تولید کرد که ۱۸ رقم آن در سال گذشته بوده است.

وی هدف از اصلاح ارقام زراعی را بهره وری بیشتر و پایداری تولید با استفاده از فناوری نوین دانست و اظهار داشت: این موسسه در ابتدای کار اقدام به تولید هسته های اولیه بذر کرده و پس از آن زنجیره تولید بذر ایجاد می شود تا با استفاده از پتانسیل های اقلیم داخل کشور، تامین غذا با استفاده از بذرهای داخلی محقق شود.

۹۷ درصد بذر گندم در کشور تولید می شود

وی با بیان اینکه چند سالی است که در تولید گندم به خوداتکایی رسیده ایم، گفت: ۹۷ درصد بذر گندم و جو در داخل کشور تولید می شود ضمن اینکه ۷۵ درصد بذر ذرت که ارقام هیبرید و اصلاح شده هستند، نیز در داخل تولید می شود.

«بذر هیبریدی که اشاره به بذر F۱ دارد، به طور مستقیم از پیوند دو والد که از لحاظ ژنتیکی کاملا از هم متمایز هستند ایجاد می شود و در نهایت به بذری تبدیل می شود که دارای ویژگی های هر دو والد خواهد بود».

نجفیان افزود: یکی از برنامه های سال جاری تاکید بر افزایش تولید ذرت به دلیل وضعیت آب و هوا و نیاز به تولید غذا در داخل کشور است.

وی در خصوص ضریب نفوذ ارقام موسسه در ساختار بذر مصرفی کشور بیان داشت: ۱۰۰ درصد بذر رسمی حبوبات مصرفی و ۴۰ تا ۶۰ درصد بذر دانه های روغنی نیز در کشور از بذور معرفی شده و انبوه سازی شده موسسه تحقیقات ،اصلاح وتولید نهال و بذر است.

نجفیان به نقش پژوهش، نتایج، برون دادها و تکنولوژی حاصل از این اقدامات اشاره کرد و گفت: با اتکای بر تولید داخل نیاز صنعت و کشاورزی را حداقل از لحاظ نهاده ها و بذر تامین می کنیم.

آب حکمرانی می کند

رییس موسسه تحقیقات، اصلاح و تولید نهال و بذر در ادامه با اشاره به نقش و حکمرانی آب در تولید، افزود: با اینکه از ۲ سال پیش در ترسالی قرار گرفته ایم اما ۱۵ سال خشکسالی را پشت سرگذاشته ایم که در نتیجه ی آن بسیاری از دشت ها آب ندارد و این محدودیت ها باعث شده که زراعت های آبی تا حدودی کم بشود، به طوریکه سطح زراعت ۲۵۰ هزار هکتاری ذرت به ۱۵۰ هزار هکتار کاهش یافته که دلیلی برای حکمرانی آب را نشان می دهد زیرا کشت ذرت تابستانه می باشد.

وی گفت: برای گذر از این بحران باید چاه های غیرمجاز پلمپ و محدودیت هایی برای برداشت از چاه ها اعمال شود.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و رویکرد به بذر داخلی

رییس موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خرید بذر اشاره کرد و افزود: با این اتفاق تهیه و خرید بذرهای خارجی به صرفه نیست و باید با نگاهی خوشبینانه به این موضوع، به سمت تولید و استفاده از بذرهای داخلی برویم.

وی تصریح کرد: هم اکنون حدود ۶۰ درصد در تولید بذر دانه روغنی کلزا خوداتکایی داریم ولی بایستی سهم تولید بذر کلزا در بذرهای داخلی افزایش یابد.

نجفیان به وابستگی بذر سبزی و صیفی به خارج، گفت: در گذشته سرمایه گذاری بر روی پژوهش تولید بذر این محصول نداشتیم علاوه بر اینکه شرکت های خوبی با سرمایه بالای چند ملیتی در دنیا ارقام زیادی از این بذور را به بازار می دادند و کشور ما مثل خیلی از کشورها اقدام به واردات بذر سبزی و صیفی می کرد.

وی افزود: به طوریکه سالانه حدود ۱۲۰ میلیون دلار صرف خرید بذر سبزی و صیفی می شد.

ارقام بذر هیبرید گوجه فرنگی آماده کشت سازگاری است

نجفیان ادامه داد: در چندسال گذشته تلاش زیادی برای تولید ارقام هیبرید گوجه فرنگی شده است به طوریکه اکنون این ارقام آماده کشت سازگاری و ورود به بازار مصرف است.

وی گفت: تولید ارقام هیبرید داخلی گوجه فرنگی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشگاه ها محقق شده است.

وی اضافه کرد: همچنین ‌سال گذشته موفق به تولید و معرفی ۴ رقم بذر بادمجان شدیم که بذر آن در اختیار کشاورزان قرار گرفته است ضمن اینکه کار برای تولید بذر هیبرید فلفل آغاز شده است.

رییس موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور به نقش تولید هسته های اولیه بذر اشاره کرد و افزود: سالانه حدود ۱۴۰۰ تن هسته اولیه بذر در موسسه تولید می شود که در گام های بعدی این هسته ها به بخش خصوصی واگذار می شود تا بذر نهایی به دست کشاورزان برسد.

نگهداری ۷۴ هزار نمونه ژنتیکی بذر و نهال در موسسه

نجفیان یکی از رسالت های موسسه تحقیقات را ذخیره توارثی ارقام مختلف بذر و نهال دانست و گفت:‌با اینکه پشتیبانی مالی در این خصوص نداریم ولی ۷۴ هزار نمونه ژنتیکی در بانک ژن موسسه برای آینده نگهداری می شود.

وی با اشاره به تحقیقات در حوزه گیاهان دارویی، افزود: کشور ما از لحاظ زیست بوم و اکولوژیکی مستعد کشت و پرورش گیاهان دارویی به خصوص با آب زمستانه است که نمونه آن را می توان زیره دانست.

نجفیان ادامه داد: در کشور ما بر روی کشت این گیاهان کمتر سرمایه گذاری شده ولی امیدواریم برای این گیاهان کار اصلاحی و بذر جدید معرفی شود که به عنوان یکی از زنجیره های با ارزش و با پتانسیل بالا در صادرات به خصوص در مناطق خشک با اشتغالزایی بالا و صرفه اقتصادی است.

موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر از سال ۱۳۳۸ در کرج کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر این مؤسسه در ستاد مرکزی و ۳۲ مرکز و ۸۰ ایستگاه تحقیقاتی در سطح کشور با ۴۰۰ عضو هیأت علمی و محقق با تخصص­های مختلف، سالیانه بیش از ۹۰۰ پروژه و طرح تحقیقاتی اجرا می­کند.

این موسسه بر روی اصلاح و تولید بذر و نهال ۳۵ محصول زراعی و باغی کار می کند.



خبرگزاری ایرنا