تولید حدود 50 درصد خرمای صادراتی کشور در کرمان

  • 1394/02/30
  • 978 بازدید

رییس انجمن خرمای استان کرمان گفت: حدود 50 درصد تولید خرمای صادراتی کشور از استان کرمان تامین می شود و فعالان عرصه صادرات خرمای کرمان ، کشورهایی را که بیشتر ذائقه شیرین دارند ، پوشش می دهند.

محسن رشید فرخی با بیان اینکه یک سوم خرمای کشور در استان کرمان تولید می شود ، افزود: استان کرمان با تولید سالانه 300 هزار تن خرما رتبه اول کشور را از آن خود کرده است که حدود 25 درصد آن صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید سالانه خرمای کشور به مرز یک میلیون تن می رسد که از این مقدار حدود 150 هزار تن در بخش صادرات استفاده می شود.

* مالزی بزرگترین مقصد صادارت خرمای ایران

رییس انجمن خرمای استان کرمان با بیان اینکه مالزی بزرگترین مقصد صادارت خرمای ایران است ، اظهار کرد: بازارهای آمریکای شمالی و اروپا بعد از مالزی ، مقصد صادرات خرمای ایران هستند.

وی عنوان کرد: فعالان عرصه صادرات خرما دنبال راهی برای ورود به بازارهای چین و هند هستند و در این زمینه مذاکره هایی با مقام های کشورهای مورد نظر شده است.

رشیدفرخی یادآور شد: چین برای صادرات خرمای ایران بسیار مهم است که از علت های آن می توان به جمعیت زیاد مسلمان در این کشور اشاره کرد.

وی گفت: خرمای صادراتی ایران به اروپا با خرمای تونس و عربستان رقابت می کند و تاکنون در این زمینه مشکلی به وجود نیامده است.

رییس انجمن خرمای استان کرمان یکی از راهکارهای مهم رونق صادرات را افزایش کیفیت بسته بندی دانست و تاکید کرد: خرمای ایران دارای کیفیت بالایی است و می بایست در زمینه نوع بسته بندی و افزایش کیفیت آن دنبال راهکار بود و انجمن خرمای استان کرمان بر روی این مسئله کار می کند.

وی به صادرکنندگان خرما توصیه کرد برای شروع فعالیت خود بلافاصله مالزی را انتخاب نکنند زیرا تراکم این محصول به خصوص در ماه مبارک رمضان در بازار این کشور ، به آنان ضرر و زیان وارد می کند و در بعضی مواقع باعث برگشت محصول می شود.

رشید فرخی از فعالان صادرات خرما خواست تا قبل از شروع صادرات ، حتما هماهنگی لازم را با انجمن های خرما داشته باشند تا بتوانند محصول خود را در کشور مقصد ، بهتر و با کیفیت بیشتر عرضه کنند.

وی بیان کرد: در سال جاری مشکلاتی همچون خرمای مانده را تجربه نخواهیم کرد.

* مبارزه با آفت زنجره خرما نیازمند برنامه بلندمدت و کوتاه مدت

رییس انجمن خرمای استان کرمان از راهکارهای مبارزه با آفت زنجره خرما را داشتن برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت دانست که زمینه برنامه ریزی اثر بخش را فراهم می کند.

وی افزود: برنامه های کوتاه مدت برای رفع مشکل فعلی کشاورزان ، کارآمد است و برنامه های بلندمدت می تواند زمینه مبارزه کلی با این آفت را ایجاد کند.

رشید فرخی خاطرنشان کرد: امسال آنچنان عملکردی در زمینه سم پاشی مشاهده نشده است و با وجود این آفت ، مقداری از محصول سالجاری از بین خواهد رفت.

وی فرهنگ سازی و آموزش در زمینه مبارزه با آفات از جمله آفت زنجره خرما را مهمترین مسئله در جهت رفع این معضلات دانست.

رییس انجمن خرمای استان کرمان گفت: انجمن خرمای استان کرمان بعد از انجمن پسته یکی از موفق ترین انجمن های استانی است.

وی اظهار کرد: انجمن خرمای کرمان نخستین انجمن کشوری است که انجمن های محلی و مستقل را شکل داده و هر 45 روز یکبار در کرمان جلسه انجمن خرمای استان برگزار می شود تا راهکارها ، مسایل و مشکلات مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: انجمن خرمای استان کرمان دارای چهار کمیته باغبانی ، صادرات ، خدمات و استاندارد است که حدود پنج سال از فعالیت آنها می گذرد و در این مدت چند کار اساسی در زمینه ها و ابعاد مختلف خرمای کرمان انجام گرفته است.

رشید فرخی بیان کرد: مبارزه با آفاتی همچون خشکیدگی و زنجره خرما در بخش باغبانی انجمن خرمای استان کرمان مورد بررسی قرار می گیرند.



ایرنا