واردات گوشت امسال محدود می‌شود

  • 1394/02/30
  • 691 بازدید

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به کاهش 30 هزار تنی واردات گوشت قرمز در سال گذشته ، گفت: براساس پیش بینی‌ها ، واردات گوشت به کشور امسال هم محدود می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، حسن رکنی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه آیا با توجه به شرایط به وجود آمده برای مرغداران و تولید مرغ مازاد در کشور وزارت جهادکشاورزی قصد کاهش تولید را دارد؟ اظهار داشت: تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ به تشکل‌های ذی ربط آنها واگذار شده است و این تشکل‌ها براساس الگویی که تعریف کرده اند ، در تولید پیش می روند ، ضمن اینکه هر زمان این تشکل‌ها از وزارت جهاد درخواست حمایت کنند ، ما به آنان کمک می کنیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: اعتقاد ما این است که در مرحله اول باید نیاز جامعه به طور کامل تعیین شود و سپس بازارهای صادراتی را روان کنیم و در این بازارها حضور داشته باشیم. ترجیح وزارتخانه سرکوب تولید داخلی نیست بلکه شکوفایی آن است.

وی اضافه کرد: اولویت توسعه بازارهای صادراتی است اما طبیعی است هرگاه صادرات محدود شد ، تشکل‌ها باید متناسب با نیاز بازار تولید را تنظیم کند.

معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه در مورد شرایط دامداران و تولید لبنیات در کشور نیز گفت: لبنیات یکی از مواد خوراکی مهم تلقی می شود که از بیماری‌های مختلفی از جمله پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. دولت نیز بر همین اساس تصمیم گرفته از واحدهای تولید کننده لبنیات حمایت لازم را انجام دهد.

رکنی با بیان اینکه سال گذشته در سه ماهه اول سال پرداخت یارانه به دامداران در دستور کار دولت قرار گرفت ، اضافه کرد: دامداران با مسئله پرداخت یارانه موافق نیستند و رضایت به استمرار پرداخت یارانه ندارند ، ضمن اینکه قیمتی که در حال حاضر لبنیات به مصرف کننده عرضه می شود قیمتی منطقی و معقول است اما قیمت خرید شیر خام از دامداران منطقی نیست و باید امسال شرایطی فراهم شود که استمرار تولید برای تولیدکننده اقتصادی باشد.

معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: در همین راستا ، جلساتی با کارخانجات صنایع لبنی ، سازمان حمایت و مسئولان ذی ربط برگزار شده ، ضمن اینکه اخیرا پیگیری ویژه ای از طرف رئیس جمهور برای این کار انجام شده است تا این مسئله به شکلی ویژه دنبال شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته سازمان مرکزی تعاون روستایی به عنوان بازوی اجرایی وزارت جهاد اقدام به خرید حمایتی بخشی از شیر خام دامداران برای تنظیم بازار کرد ، اظهار داشت: طبیعی است که عده‌ای با این مسئله مخالف باشند اما وزیر جهادکشاورزی دستور استمرار این طرح را صادر کرده که شیرهای مازاد خرید حمایتی و تبدیل به شیر خشک برای صادرات شود.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: برهمین اساس ، طرح اجرای خرید حمایتی شیر خام همچنان استمرار خواهد داشت.

معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه با بیان اینکه سالانه حدود 800 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود ، گفت: با اقداماتی که انجام شد ، در سال 93 ما با کاهش واردات گوشت قرمز به کشور مواجه بودیم به طوری که میزان واردات گوشت قرمز از حدود 90 هزار تن در سال 92 به حدود 60 هزار تن در سال 93 کاهش پیدا کرد ، ضمن اینکه طبق پیش بینی‌های انجام شده ، واردات این محصول طی سال‌جاری نیز با کاهش همراه است.

رکنی در ادامه با اشاره به خرید مرغ مازاد مرغداران افزود: خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان به دلیل عرضه زیاد و کاهش تقاضا در بازار انجام می شود. شرکت پشتیبانی امور دام این محصولات را خریداری می کند.

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ طی یکی دو هفته اخیر بهبود پیدا کرده است ، گفت: روزانه 500 تا 600 تن مرغ از مرغداران خریداری می شود.



مهر