تهدید به خلع‌ید مزارع پرورش میگو به جای تامین امنیت!

  • 1394/02/30
  • 791 بازدید

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان ‌و بلوچستان مدعی شد که فرماندار چابهار به جای تامین امنیت مزارع پرورشی ، تولید‌کنندگان را تهدید می‌کند که اگر مزارع خود را اجاره ندهند و راه‌اندازی نکنند اراضی آنها را خلع ید می‌کند.

کیوان رهبران اظهار کرد: از حدود 86 مزرعه پرورش میگو در سایت گواتر تنها 10 - 12 مزرعه فعال هستند و بقیه بدون نقدینگی و به دلیل نداشتن امنیت نمی‌توانند به تولید ادامه دهند. البته اگر نقدینگی تامین شود همه پرورش‌دهندگان میگو آماده تولید هستند و مشکل امنیت نیز خود به خود حل می‌شود.

وی مدعی شد: در حالی که استاندار سیستان ‌و بلوچستان به دنبال جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و رونق‌ دادن به تولید در گواتر است ، فرماندار چابهار به فکر واگذاری و اجاره این مزارع است و حتی تولید‌کنندگان گواتر را تهدید می‌کند که اگر مزارع خود را اجاره ندهند و راه‌اندازی نکنند ، اراضی آن‌ها را خلع ید می‌کند.

مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان‌ وبلوچستان با اشاره به اینکه سرقت از مزارع پرورشی سایت گواتر پیش از این نیز سابقه داشته است ، تصریح کرد: منطقه گواتر ناامن است و سارقان حتی از در ، پنجره و کابل‌های برق فشار قوی هم نمی‌گذرند اما وظیفه فرماندار در کنار دیگر وظایفش مانند حل مشکل نقدینگی ، تامین امنیت برای سرمایه‌گذاران و تولید‌کنندگان در منطقه است نه اینکه تولیدکننده را وادار به واگذاری ، اجاره و تهدید به خلع ید اراضی کند.

رهبران اظهار کرد: به دلیل سهل‌انگاری سازمان دامپزشکی و شیلات پنج سال بیماری لکه سفید میگو در مزارع سایت گواتر تولید‌کنندگان را با مشکلات زیادی مواجه کرد که البته امسال باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی منتظر استخر‌های فعال است.

مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان‌وبلوچستان با اشاره به تولید 22 هزار تنی میگو در سال گذشته گفت: در سال گذشته از 12 هزار و 500 هکتار استخر آماده تولید تنها 7500 هکتار تحت کشت میگو رفت و تنها مشکل استخرهایی که تولید نداشتند ، نبود نقدینگی بوده است.

وی پیشنهاد کرد: با توجه به نیاز بالغ بر 800 میلیون تومانی پرورش‌دهندگان سایت گواتر برای بازسازی مزارع ، خرید بچه میگو و غذای میگو ، هزینه‌های جاری و تجهیزات بهتر است مسئولان به جای دادن پیشنهاد واگذاری و اجاره مزارع ، بستر لازم را برای اختصاص تسهیلات لازم فراهم کنند تا پرورش‌دهندگان میگو بتوانند با تامین نقدینگی مورد نیاز خود از طریق سیستم بانکی به تولید ادامه دهند.



ایسنا