کمبود نهاده دامی علت اصلی گرانی مرغ

  • 1399/04/07
  • 188 بازدید

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به کمبود نهاده‌های دامی، اختلاف قیمت مصوب ذرت و کنجاله سویا با بازار آزاد بسیار چشمگیر است که این امر منجر به نوسان قیمت مرغ در بازار شده است.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۸ هزار و ۵۰۰ تا ۱۹ هزار تومان است‌.

وی افزود: در شرایطی که قیمت مرغ گرم ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان بود، برخی فروشگاه ها با نرخ های بالاتر عرضه می کردند و بعید نیست که در این شرایط فروشگاه های خاص چنین کاری را انجام دهند.

حجت یکی از دلایل گرانی مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: علی رغم افزایش هزینه های تولید، قیمت مرغ طی ۴ ماه اخیر روند نزولی در بازار داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: طی ۲۰ روز اخیر در اکثر مناطق کشور با پدیده افزایش دما مواجه بودیم که این امر منجر به اختلال وزن گیری در سالن های مرغداری شد.

کمبود نهاده علت اصلی گرانی مرغ در بازار

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی نوسان قیمت نهاده های دامی را یکی از دلایل گرانی مرغ برشمرد و گفت: در حال حاضر قیمت مصوب هر کیلو ذرت یک هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان است که اختلاف قیمت ذرت با بازار سیاه به ۹۰ درصد و کنجاله ۳ برابر می رسد.

وی با انتقاد از نوسان قیمت ریز مغذی ها بیان کرد: قیمت ریز مغذی ها با نرخ منطقی رشد چندبرابری دارد که تمامی این عوامل منجر به افزایش هزینه های تولید شده است.

حجت افزود: با وجود افزایش هزینه های تولید و کاهش نقدینگی، مرغداران طی ماه های اخیر به طور متوسط با زیان ۳ هزار تومانی در فروش روبرو بودند که این امر در حجم تولید اثر منفی می گذارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مرغداران به دنبال افزایش قیمت نیستند، بیان کرد: اگر قیمت مصوب بر مبنای کارشناسی اعلام شود، تولید کنندگان با افتخار می پذیرند و انتظار دارند که ستاد تنظیم بازار بر قیمت نهاده ها مدیریت داشته باشد تا ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب به دست مرغداران برسد.

حجت در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در جوجه ریزی نداریم، تصریح کرد: بنابر آمار میزان جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی ندارد که بخواهد بر گرانی مرغ در بازار دامن بزند.



خبرگزاری ایلنا