تشدید بازرسی از کالاهای اولویت دار در بازار/ انجام ۱۹ هزار مورد بازرسی در حوزه مرغ

  • 1399/04/15
  • 368 بازدید

معاون سازمان حمایت گفت: هر هفته چند کالای اولویت دار برای تشدید بازرسی و نظارت معرفی می‌شود.

احمدی معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت گفت : کالاهای اولویت دار برای بازرسی به صورت هفتگی به تبع تصمیم کارگروه تنظیم بازار معرفی می شوند و به موجب آن بازرسی و نظارت بر بازار این نوع کالاها افزایش می یابد.

او افزود: به طور مثال مرغ در چند هفته اخیر با تغییر قیمت بیشتری مواجه بود و نیاز است بازرسی در این بازار تشدید شود.

احمدی ادامه داد: در هفته جاری مرغ، تخم مرغ، لوازم خانگی، برنج و سیمان در اولویت بازرسی و نظارت قرار دارند.

او با اشاره به کمبود بازرس گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ بازرس برای ۴ میلیون واحد صنفی استفاده شده است و به دلیل کمبود بازرس مجبور به تمرکز بر روی کالا‌های اساسی و موضوعات شکایت محور هستیم.

این مقام مسئول گفت: درج قیمت و صدور فاکتور از جمله موارد بازرسی محسوب می شود. برخی تخلفات حساس تر است و باید برخورد جدی تری با آن داشت. گران فروشی و امتناع از عرضه از جمله تخلفاتی است که به صورت خاص رسیدگی و به سرعت برای آن پرونده جهت رسیدگی در تعزیرات تشکیل می شود.

او افزود: در ۳ ماهه نخست امسال ۳۵ هزار و ۱۵۲ مورد گشت مشترک با تعزیرات داشتیم که بازدارندگی بیشتری دارد و در همان محل تخلف، حکم صادر شود . این میزان بازرسی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد افزایش یافته است.

احمدی تصریح کرد: ۵.۵ درصد از بازرسی ‌ها منجر به برخورد و اجرای حکم می‌شود و در ۹۵ درصد از بازرسی ها تخلفی مشاهده نشده است.

معاون سازمان حمایت با اشاره به بازار مرغ بیان کرد: ۱۹ هزار و ۴۷ مورد بازرسی در حوزه مرغ صورت گرفته که منجر به تشکیل پرونده برای ۹۸۰ واحد صنفی شده است.

او افزود: در بخش تخم مرغ هم ۱۴ هزار و ۲۸۰ مورد بازرسی انجام و ۸۳۵ پرونده تشکیل شده است.

این مقام مسئول گفت: مرغ را نمی توان برای مدت طولانی نگه داشت. در این مدت هم گوشت ذخیره شده از سوی شرکت مدیریت بازرگانی دولتی در بازار عرضه می شود بنابراین امتناع از عرضه نمی تواند بر قیمت ها تاثیر داشته باشد.

او ادامه داد: امتناع از فروش مرغ و اشکال در تامین کالا در بازار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

معاون سازمان حمایت بیان کرد: قیمت میانگین مرغ امروز در سطح شهر تهران ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است در حالی که قیمت مصوب آن ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان است و فروش با نرخ بالاتر از این تخلف است.

احمدی تاکید کرد: با تشدید بازرسی ها به زودی شاهد عرضه کالا با نرخ مصوب در بخش مرغ و تخم مرغ و کاهش تخلفات خواهیم بود.

یوسف‌خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در ارتباط تلفنی به قیمت مصوب ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی در این بخش عرضه نشدن مرغ زنده با قیمت ۱۰ هزار تومان به کشتارگاه است و مرغداران از این وضعیت رضایت ندارند.

مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران هم در ادامه سیاست های قیمت گذاری بر قیمت بازار را بی تاثیر خواند و افزود: این بازار است که قیمت را تنظیم می کند.

او ادامه داد: واردات گوشت در سال گذشته باعث ورشکستگی تولید کننده گوشت قرمز شده است.



خبرگزاری ایلنا