هدف ‌گذاری تولید ۱۷ تن ماهی خاویاری در هرمزگان

  • 1399/05/29
  • 1355 بازدید

استان هرمزگان که به عنوان قطب پرورش آبزیان در کشور شناخته می‌شود در سال‌های اخیر به پرورش ماهیان خاویاری روی آورده است و قصد دارد با استفاده بهینه از استخرهای ذخیره آب کشاورزی در سال‌جاری تولید این ماهیان را به ۱۷ تن افزایش دهد.

در سال های اخیر پرورش دهندگان شیلاتی در هرمزگان علاوه برپرورش انواع آبزیان خوراکی اعم از ماهی و میگو، به پرورش ماهیان خاویاری از گونه ‌های فیل ماهی روی آورده‌اند به طوری که انتظار می‌رود پرورش این نوع ماهی با توجه به سودآوری آن نقش مهمی در افزایش بهره‌ وری مزارع کشاورزی، رونق درآمد کشاورزان و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی داشته باشد.

البته پرورش ماهیان خاویاری اولین‌ بار، سال۹۵ به صورت طرح آزمایشی در شهرستان حاجی آباد با۳۵۰ قطعه بچه ماهی خاویاری از گونه‌ های فیل ماهی آغاز شد و اکنون با گذشت چهارسال از تولید ماهیان خاویاری در هرمزگان و توسعه مزرعه های پرورش این نوع آبزی، به صنعت پر رونق بخش شیلات این استان شناخته شده است.

این اقدام در راستای رونق تولید بوده و در همین زمینه اختصاص سهمیه دولتی بچه ماهی خاویاری و پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان از جمله حمایت های شیلات استان هرمزگان از پرورش دهندگان ماهیان خاویاری بوده است.

هم اکنون استان هرمزگان با اجرای طرحهای توسعه ای در دریا از قبیل پرورش ماهیان در قفس، استخرهای پرورش ماهی و میگو در ساحل و داشتن شناورهای پیشرفته صید در آب‌های آزاد سالانه افزون بر ۲۷۰ هزار تن انواع آبزیان صید می کند که ۳۳درصد از سهم صید کشور توسط این استان صورت می گیرد بنا براین توسعه پرورش ماهیان خاویاری به افزایش صید در استان منجر می شود.

اجرای طرح پرورش ماهیان خاویاری به صورت آزمایشی در حاجی‌آباد

ماهیان خاویاری با حمایت دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی شیلات ایران از ۴ سال قبل از استان‌های شمالی کشور به هرمزگان انتقال داده شد و حدود یک تن ماهی خاویاری در شهرستان حاجی ‌آباد به صورت آزمایشی تولید شد.

طبق گفته‌های عبدالرسول دریایی مدیرکل شیلات هرمزگان، دی‌ماه سال۹۷ برای نخستین بار در استان در قالب طرح نمونه استخرهای ذخیره آب کشاورزی، ماهی خاویاری برداشت شد.

وی یاد آور شد: میزان ماهی خاویاری تولید شده حدود یک و نیم تن از گونه فیل ماهی است که از دو استخر ذخیره آب کشاورزی واقع در دشت گلروییه و جائین شهرستان حاجی ‌آباد برداشت شد.

وی ادامه داد: اقلیم استان‌های جنوبی از جمله خوزستان و هرمزگان نسبت به استان‌های شمالی کشور به گونه‌ای است که تولید ماهیان خاویاری را دو تا سه برابر افزایش می‌دهد.

تولید ۱۰تن ماهی خاویاری از یک مزرعه پرورشی

یکی از پرورش‌دهندگان ماهیان خاویاری در شهرستان حاجی‌آباد گفت: تولید گوشت این‌گونه از ماهیان پرورشی برای یکسال۱۰تن است که سال ۹۷، یک هزار و ۵۰۰کیلوگرم به کشور روسیه صادر شد.

ابوطالب حیدر بیان داشت: در حال حاضر ۱۰نفر در شرکت پرورش ماهی خاویاری کشت و صنعت دشت گلروئیه اشتغال دارند.

وی که مدت چهار سال به پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان حاجی ‌آباد مشغول است، می‌گوید: با توجه به حمایت سازمان‌های مربوطه و دولت در سال جهش تولید، پرورش و تکثیر بچه ماهی خاویار توسعه پیدا کرده است.

حیدر اظهار داشت: البته در زمینه پرورش ماهیان خاویاری هم مشکلاتی از قبیل، نبود کارخانه غذای ماهی در هرمزگان، دستگاه تعیین جنسیت ماهی و بازار مناسب برای بازاریابی و فروش وجود دارد.

این پرورش دهنده ماهی خاویاری در هرمزگان خاطرنشان کرد: برای افزایش تولید خاویار در استان نیاز به حمایت ‌های دولتی بیشتر در زمینه‌ های پرداخت تسهیلات زودبازده و مجوزهای لازم است.

مدیر شرکت کشت و صنعت دشت گلروئیه یادآور شد: ماهی خاویاری به لحاظ ظاهری دارای رنگ روشن‌، نقره‌ای است و طعمی فوق‌العاده دارد.

سیروس برازنده رییس اداره توسعه آبزیان آب‌های داخلی داخلی شیلات هرمزگان هم گفت: امکان‌سنجی پرورش ماهی خاویاری در شهرهای غیرساحلی، استفاده چند منظوره از منابع آب شیرین، افزایش بهره‌ وری و فعال ‌سازی ظرفیت‌ های جدید توسعه آبزی‌پروری استان همراه با کشاورزی، ایجاد تنوع گونه‌ای در پرورش آبزیان، افزایش بهره‌وری و تولید و معیشت کشاورزان از مهم ‌ترین مزایای اجرای طرح پرورش ماهی خاویاری است.

ذخیره ‌سازی ۱۵هزار قطعه بچه ماهی خاویاری در هرمزگان

رییس گروه پرورش آبزیان شیلات هرمزگان در این زمینه گفت: ۱۵هزار قطعه بچه ماهی خاویاری سال۹۸ در شهرستان‌های بندرعباس، رودان، میناب و حاجی‌آباد شامل، فیل ماهی، اوزون برون، سیبری و قره برون ذخیره‌ سازی شد.

کاظم قاسمی ‌پور افشار در گفت وگو افزود: این گونه ‌ها در سال ۹۹ افزون ‌بر۱۰۰تن ماهی خاویاری در هرمزگان تولید و به بازارهای مصرف به ویژه بازارهای صادراتی وارد می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با حمایت دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی شیلات ایران، این استان به عرصه تولید و پرورش ماهیان خاویاری راه یافته لذا استان از جایگاه بالایی در جذب سرمایه ‌گذاران برای پرورش ماهی خاویاری برخوردار است.



اقتصاد نیوز