طرح تولید " بیوسیلاژ "در مازندران آغاز شد

  • 1399/06/05
  • 595 بازدید

ضایعات طیور و آبزیان مازندران با اجرای طرح تولید " بیوسیلاژ " در این استان قابل بازیافت و ارزش افزوده اقتصادی شده است.

سیلاژ محصول تخمیری است که با استفاده از روش های شیمیایی و میکروبی تولید می شود و با توجه به استفاده از میکروارگانیسم ها در فرآیند تولید سیلاژ ، به آن بیوسیلاژ گفته می گویند. در بیوسیلاژ با بهره گیری از باکتری های شاخص و بهینه شده، ضایعات اولیه به محصولی با درصد پروتئین و قابلیت هضم بالاتر تبدیل می شود. یکی از موارد استفاده از بیوسیلاژ به عنوان جایگزین پروتئین در جیره غذایی آبزیان به جای پودر ماهی و دان طیور به جای کنجاله سویا است.

طرح تولید بیوسیلاژ از ضایعات طیور و آبزیان را موسسه تحقیقات شیلات کشور با همکاری پژوهشکده اکولوژی دریای خزردر مازندران اجرا کرده است و سه شنبه با حضور استاندار مازندران ، رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیران کل شیلات و دامپزشکی استان رونمایی شد.

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور در مراسم رونمایی از طرح تولید بیوسیلاژ از ضایعات آبزیان و طیور گفت : این ترکیب بیوسیلاژ از ضایعات ماهیان گرم آبی و قزل آلا از قبیل سر، فلس و باله ماهی و امعاء و احشاء طیور تولید شده است.

محمود بهمنی با بیان اینکه ۸۹ درصد پروتئین آبزیان قابل هضم است، افزود: این میزان در پودر ماهی فقط ۶۸ درصد است.

وی با اعلام این که قیمت تمام شده بیوسیلاژ تهیه شده از ضایعات ماهی تقریباَ ۵۰ درصد پودر ماهی است ، گفت : این ترکیب می‌تواند جایگزین مناسبی به جای پودر ماهی برای جیره غذایی آبزیان باشد

مجری طرح تولید بیوسیلاژ ضایعات طیور آبزیان هم در حاشیه رونمایی از این طرح در گفت و گو با ایرنا گفت این طرح که با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون تومانی اجرا و افتتاح شد و قابلیت تولید روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلو گرم پودر از یک تن ضایعات طیور و آبزیان را دارد.

رضا صفری با بیان این که روزانه ۲۵ تا ۳۰ تن روده مرغ در کشتارگاه های استان به عنوان ضایعات مرغ دفع می شود ، افزود : با گسترش این طرح که به سرمایه گذاری حدود سه میلیارد تومانی نیاز دارد ، می توانیم همه ضایعات روده مرغ را در استان جمع آوری کنیم.

وی با بیان اینکه ضایعات آبزیان شامل سر، دم و امحاء و احشاء انواع آبزیان نیز قابل استفاده در این طرح است، گفت : بررسی ها نشان داده است که ۳۵ درصد ماهیان گرم آبی و ۲۵ درصد ماهیان سرد آبی (قزل آلا) تبدیل به ضایعات دفع می شود که می توان در این خط تولید مورد استفاده قرار داد.

صفری افزود : طبق بررسی های صورت گرفته می توان به صورت هفتگی ضایعات آبزیان را از حدود ۳۰ بازار ماهی فروشان استان مازندران جمع آوری و وارد طرح بیوسیلاژ کرد.

استان مازندران با داشتن بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری ، سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می کند که معادل حدود ۱۱ درصد از نیاز مصرفی کشور است.

مازندران با داشتن سه هزار و ۴۵۰و احد پرورش آبزیان، قطب آبزی پروری کشور محسوب می شود. هم اکنون از مجموع واحدهای پرورش آبزیان مازندران ، ۲۷۶ واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و ۱۴ واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند.

سفید ، کپور، آزاد (فیتیباک) انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.

حدود ۸۰۰ قطعه آببندان با مساحت ۱۷ هزار هکتار و ظرفیت حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب در استان مازندران وجود دارد که هرساله علاوه بر تامین آب کشاورزی، انواع ماهی کپور، آزاد، سفید و فیتوفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود.



خبرگزاری ایرنا