فعالیت کارگروه‌های تدوین ارتقاء پرتقال در مازندران

  • 1399/06/26
  • 453 بازدید

دبیر کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که سه کارگروه برای تدوین برنامه ارتقاء پرتقال که بر عهده این دانشگاه گذاشته شده ، تشکیل شده است.

شورای عالی امنیت غذایی کشور اخیرا دانشگاه علوم پزشکی مازندران را مسئول تدوین ارتقاء پرتقال کشور تعیین کرده است.

دکتر اسماعیل محمودیان افزود : براساس مصوبه شورای عالی امنیت غذایی کشور میزان تاثیر آلاینده گی هایی نظیر آب ، خاک و سموم مصرفی به کار رفته در تولید پرتقال مورد بررسی قرار می گیرد.

وی توضیح داد : پرتقال یکی از محصولات راهبردی باغی استان مازندران محسوب می شود که بخش زیادی از نیاز کشور به این محصول در این استان تولید می شود و ارتقاء کیفیت پرتقال در حوزه بررسی میزان آلایندگی در آب، خاک و تولید نهایی ( پرتقال ) می تواند در راستای تامین سلامت مردم ضروری باشد.

محمودیان گفت : با واگذاری این مسئولیت به دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، سه کارگروه فنی، اجرایی و آلایندگی با حضور دستگاه های مرتبط تشکیل شد که بررسی میدانی و آزمایشگاهی را در این حوزه انجام می دهند و نتایج را به شورای عالی امنیت غذایی کشور اعلام خواهند کرد.

وی افزود : تمام بررسی آزمایشگاهی این برنامه در مرکز انجام می شود و نتایج آن برای فعالیت میدانی در اخیار استان قرار خواهد گرفت.

دبیر کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : این طرح به مدت حداقل سه سال بر روی حدود ۳۰ درصد از باغات پرتقال مازندران با حضور کارشناسان از هر سه کارگروه با محوریت دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه خواهد داشت.

استان مازندران حدود ۱۶۰ هزار هکتار اراضی باغی دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن باغ مرکبات است. سالانه بیش از ۲.۵ میلیون تن مرکبات از این باغ ها برداشت می شود که حدود ۷۰ درصد آن را انواع پرتقال تشکیل می دهد.



خبرگزاری تی نیوز