تولید تیلاپیا راهی برای توجیه واردات

  • 1399/07/19
  • 1098 بازدید

مدیر عامل اتحادیه پرورش وصادرات آبزیان گفت : تولید تیلاپیا در کشور از لحاظ کمی وکیفی برنامه فنی نیست و برخی افراد برای توجیه واردات ،اصرار بر تولید داخل دارند.


ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیرپرورش و صادرات آبزیان ، با اشاره به اینکه تولید تیلاپیا از لحاظ کمی و کیفی در ایران برنامه فنی نیست اظهار کرد: مسئولان سازمان شیلات برای توجیه کردن واردات همچنان بر تولید اصرار دارند.


وی با اشاره به اینکه تولید تیلاپیا به طور محدود در برخی استان‌ها در حال انجام است، افزود: با توجه به آنکه تولید تیلاپیا بر اکوسیستم اثر منفی دارد، به همین خاطر اصرار بر تولید این گونه ماهی، بحث فنی ندارد.


قاسمی با اشاره به اینکه تولید تیلاپیا در کشور موفق نیست، بیان کرد: در حال حاضر برای تولید ۵۰۰ تن تیلاپیای داخلی، بازار وجود ندارد، درحالیکه تیلاپیای وارداتی رقیب قزل آلا در ایران بود.


مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ادامه داد: با وجود آنکه امکان فرآوری تیلاپیای داخلی وجود ندارد، تقاضای چندانی در بازار برای خرید این محصول نیست، در حالیکه تیلاپیای وارداتی از چین و ویتنام به صورت فرآوری وارد می‌شود.


وی در واکنش به اصرار مسئولان سازمان شیلات به تولید تیلاپیا در داخل بیان کرد: از مسئولان سازمان شیلات انتظار می‌رود که به جای تولید تیلاپیا برای تولید ماهیان خاویاری بسیج شوند که ارزش غذایی و اقتصادی بالاتری دارد و محصول بومی کشور است.


این فعال اقتصادی با بیان اینکه دنیا خاویار را با ایران می‌شناسد، گفت: این در حالی است که تولید خاویار پرورشی در کشور ما حداکثر یک تن است و کشوری همچون چین که هزاران کیلومتر از دریای خزر فاصله دارد، صدتن خاویار تولید می‌کند، این امر نشات گرفته از برنامه ریزی نادرست مسئولان سازمان شیلات است که منابع آبی و خاکی را به هدر می‌دهد.


قاسمی در پایان تصریح کرد: اگرچه تولید تیلاپیا نسبتا راحت است، اما ارزش اقتصادی چندانی ندارد.



مرجع صنایع غذایی وکشاورزی ایران