ضرورت رشد منابع یارانه نان برای کمک به اقشار ضعیف جامعه/انتقاد از کیفیت پایین نان

  • 1394/03/19
  • 776 بازدید

عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر ضرورت توجه دولت به پرداخت یارانه نان در کنار افزایش نظارت بر تولید نان با کیفیت ، گفت: جذب منابع کاهش یارانه نان نمی تواند محل تامین یارانه 94 باشد.

شهبازحسن پور بیگلری ، با انتقاد ازبی توجهی دولت به پرداخت یارانه نان درحدی که بتواند به رشد توان مردم درخرید منجر شود ، گفت:بی توجهی دولت به نان و یارانه آن به افت کیفیت قوت قالب مردم و همچنین رشد قیمت آن منجر شده است.

ماراتن کیفیت و قیمت برسرنان!

نماینده مردم سیرجان و بردسیر درمجلس شورای اسلامی ، با بیان اینکه دولت باید توجه بیشتری به پخت نان های سنتی داشته باشد ، افزود: با توجه به اینکه مردم اقبال بیشتری به مصرف نان‌های سنتی دارند باید راهکاری جهت پرداخت یارانه کارآمد به این حوزه درنظرگرفته شود.

وی با تاکید برضرورت ارتقای کیفیت پخت نان‌های سنتی ، تصریح کرد:درحال حاضر ماراتن کیفیت و قیمت برسرنان برپا است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ، با اشاره به اظهارات اخیر جهانگیری درخصوص تعیین محل تامین یارانه درسال جاری با کاهش یارانه نان ، گفت: درحال حاضر بسیاری از اقشار ضعیف و متوسط جامعه از قیمت های بالای نان ناراضی هستند ، اگر یارانه آن نیز کاهش یابد به طورحتم شاهد کاهش توان خرید آنان خواهیم بود.

بسیاری از نانوایی ها مشغول ارایه نان بی کیفیت به مردم هستند

حسن پور بیگلری با بیان اینکه دولت باید با استفاده از ابزارهای نظارتی خود به کیفیت نان ارایه شده به مردم دقت داشته باشد ، تصریح کرد:بسیاری از نانوایی ها مشغول ارایه نان بی کیفیت به مردم هستند.

این نماینده مردم در مجلس نهم ، با بیان اینکه راهکار بهبود کیفیت نان رشد قیمت آن نیست ، گفت: دولت باید با پرداخت یارانه نان علاوه بر کمک به نانوا و تولیدکننده کمک حال مصرف کننده که عمدتا اقشار ضعیف جامعه هستند باشد.

عضوکمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ، یادآور شد: مجلس به موضوع افزایش نرخ نان بدون توجه به توان مالی مردم به شدت حساس بوده ودر قبال کاهش یارانه آن واکنش نشان خواهد داد.

تشدید نارضایتی از کیفیت و قیمت نان

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛بررسی‌های میدانی از رخی نانوایی‌های آزاد پز و یارانه‌ای سنتی سطح شهر تهران نشان می‌دهد که اقدامات دولت برای آزادپزی و افزایش قیمت نان نه‌تنها منجر به بهبود کیفیت و رضایت مردم از انواع نان سنتی نشده است بلکه اکنون آزادپزی برخی نانوایی‌ها و عرضه چند نرخی نان ، سرمنشأ افزایش تخلفات قبلی در زمینه قیمت و کیفیت این قوت لایموت مردم شده و علاوه بر آن به شکل‌گیری تخلفات تازه دامن زده است. اغلب مشتریان در صف نانوایی‌ها ، از حجم ، کیفیت و قیمت نان‌های یارانه‌ای رضایت نداشته اما کیفیت نان آزادپز را در مقایسه با نان یارانه‌ای بهتر قلمداد می‌کنند.

نان یارانه‌ای چند نرخی

براساس مصوبه دولت نانوایی‌هایی که آرد سهمیه‌ای یارانه‌ای دریافت می‌کنند ، ملزم به عرضه نان با نرخ مصوب ، وزن مشخص چانه خمیر و با کیفیت مناسب به مردم هستند اما اکنون کمتر نانوایی سنتی است که با وزن‌کردن چانه خمیر نان را با وزن مصوب به مردم عرضه کند. علاوه بر آن مشتریان حق هیچ‌گونه اعتراضی در مورد کیفیت نان در نانوایی‌های سنتی یارانه‌ای را ندارند. با وجود این نابسامانی قیمت وعرضه نان در نانوایی‌های یارانه‌ای به اینجا ختم نشده ، بلکه برخی نانوایی‌های سنتی با افزودن کنجد ، انواع نان را تا حدود دوبرابر نرخ مصوب به مردم عرضه می‌کنند.

درحالی‌که براساس اصلاحیه ابلاغی 23آذر‌ماه سال گذشته کارگروه استانی نان در تهران ، قیمت مصوب هر قرص نان سنگک با وزن چانه خمیر667گرم 800تومان تعیین‌شده ، برخی نانوایی‌های دارای آرد دولتی در کنار فروش نان سنگک به نرخ مصوب مذکور اما با وزن کمتر ، فروش نان سنگک کنجدی با افزودن کنجد به نرخ 1500تومان را نیز در دستور کار قرار داده‌اند؛ موضوعی که در برخی نانوایی‌های بربری نیز رایج شده و نرخ 650تومانی مصوب این نوع نان با وزن چانه 600گرمی را به هزار و 200تومان افزایش داده‌اند اما در سایر انواع نان سنتی مانند تافتون و لواش ، کاهش وزن چانه خمیر و کم فروشی رواج بیشتری دارد.

این درحالی است که رئیس کارگروه آرد و نان و معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران با بیان اینکه تعیین نرخ انواع نان با افزودن کنجد یا سایر افزودنی‌ها را قبول نداریم اعلام کرد ، اتحادیه نانوایان اعلام می‌کند که برخی مردم متقاضی خرید نان با افزودنی‌ها هستند و مشکلی برای عرضه این نوع نان وجود ندارد.

به گفته نعمت‌الله ترکی نرخ نان سنگک 800تومانی در نانوایی‌های یارانه‌ای با افزودن کنجد با حداکثربین 100تا 200تومان افزایش بیش از هزار تومان نخواهد بود. اگر نانوایی یارانه پز نان سنگک کنجدی را به نرخ 1500تومان عرضه می‌کند تخلف محرز بوده و مردم نیز باید گزارش دهند. بر این اساس در چند‌ماه اخیر برخی نانوایی‌ها به‌دلیل این تخلف پلمب شده‌اند.



خانه ملت