ورود قاچاقی ماهانه ۵۰ هزار تن برنج

  • 1394/03/20
  • 793 بازدید

عضو هیات مدیر انجمن واردکنندگان برنج گفت:‌ دولت از ورود برنج های های قاچاق ماهانه ۶۰ میلیارد تومان ضرر می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، علی صرافان در یک نشست خبری با بیان این مطلب گفت: ماهانه برای تامین نیاز مصرف مردم حدود 50 هزار تن برنج قاچاق می شود.

همچنین در این نشست خبری کشاورز دبیر انجمن واردکننده برنج ایران با اشاره به اجرا نشدن قانون انتزاع افزود: کنترل بازار برنج خارجی با متوقف شدن ثبت سفارش ها ممکن نیست بلکه باید واردات مدیریت شود و این انجمن می تواند در تنظیم بازار برنج مسولیت بیشتری را بپذیرد.

وی یکی از اهداف قانون انتزاع را شفاف‌سازی آماری برشمرد و افزود: هیچ محصولی وارد کشور نمی‌شود ، مگر آنکه شناسنامه داشته باشد و با ایجاد کد رهگیری می‌توان موضوع واردات برنج را رصد کرد.

کشاورز درباره آمار واردات برنج گفت: در سال 90 ، یک میلیون و 516 هزار تن برنج وارد کشور شده که این میزان در سال 91 به یک میلیون و 297 هزار تن و در سال 92 به یک میلیون و 950 هزار تن و در سال 93 به یک میلیون و 185 هزار تن رسیده است.

در ادامه این نشست سید احمد به‌حق رئیس انجمن وارد کنندگان برنج در پاسخی مبنی به اینکه برخی عنوان می‌کنند واردات بی‌رویه برنج خارجی به تولید داخل ضربه می‌زند اظهار داشت: سناریویی از سوی دلالان برنج دنبال می شود که نخست موج افزایش واردات در فصل برداشت را مطرح می کنند و بعد از خرید ارزان از سوی کشاورزان ، مساله الوده بودن برنج های خارجی را مطرح می کنند تا برنج های خود را گران تر بفروشند .

رئیس انجمن وارد کنندگان برنج ادامه داد: در حالی که مصرف کننده برنج ایرانی و خارجی کاملاً مشخص است و نمی‌توان با واردات ذائقه‌ مردم را تغییر داد و هر یک مشتریان خود را دارند . مضاف بر آنکه مصرف برنج در کشور سالانه 3 میلیون و 300 هزار تن است که یک میلیون و 700 هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و مابقی باید از طریق واردات تامین شود.

به‌حق در پاسخ به سوال دیگری که گفته می‌شود انبارهایی مملو از برنج وارداتی هندی است و اصرار برای واردات چیزی جز منافع برخی در پی ندارد ، گفت: دولت در جریان میزان موجودی انبارهای بخش خصوصی هست و الان حداقل ذخیره در انبارها وجود دارد.

وی با انتقاد از برخی اظهار نظرها درباره میلیون ها تن برنج در انبارها تصریح کرد: برنج مانند گندم در سیلو نگه داری نمی شود اما آن طرف بازرگانی دولتی 450 تن برنج وارداتی در انبارها ذخیره داشته که اکنون آن را وارد بازار کرده و به نوعی شاید عنوان می‌شود که کمبود احساس نمی‌شود ، اما در حقیقت نیاز به واردات داریم.

در ادامه تیموری عضو هیات مدیره انجمن نیز درباره کیفیت برنج هندی گفت : هند سالانه 112 هزار تن تولید می کند که 12 هزار تن ان را صادر می کند اما هندی برای صادرات در گمرک سخت‌گیری‌های خاص خود را دارد و باید برنج درجه یک هندی صادر شده و درجه‌های پایین‌تر برای مصرف داخلی و به دلیل قدرت خرید پایین هندی ها در داخل کشورشان عرضه شود.

تیموری در پاسخ به اینکه برخی تهاتر برنج در مقابل نفت را در زمان تحریم عاملی برای افزایش واردات می‌دانند گفت: افزایش واردات برنج از هند بحث یکی دو سال اخیر نیست ، بلکه از اوایل دهه 80 این موضوع افزایش یافت و به تدریج ذائقه مردم از برنج پاکستانی به هندی تغییر کردبه نحوی که هم اکنون 95 درصد واردات از هند و 5 درصد از پاکستان وارد می شود هر چند که تحریم ها هم بی تاثیر نبوده است .

مرتضی شاه‌حسینی نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان برنج نیز با انتقاد از نحوه مدیریت بازار برنج در کشور گفت: طرح ساماندهی بازار را از یک سال پیش تقدیم ستاد تنظیم بازار کردیم ، ولی با گذشت یک سال هنوز این طرح به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: البته برنج هندی هیچگاه جای برنج ایرانی را در سفره ایرانی نگرفته و فقط نیمی از واردات برنج از طریق پاکستان و نیمی دیگر از هند تامین می‌شد ، اما اکنون سهم برنج هندی به 93 درصد رسیده است.

صرافیان عضو دیگر انجمن واردکنندگان برنج نیز گفت : تعرفه بالای واردات برنج ایرانی جز این که زمینه قاچاق را فراهم کند چیزی در پی ندارد الان ماهانه 50 هزار تن برنج به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که اگر این میزان از مبادی رسمی وارد شود 60 میلیارد تومان به دولت رسما عوارض پرداخت می‌شود ، اما این پول در جیب قاچاقچیان کالا می‌رود از طرف دیگر تمام شرکت‌های وارد کننده شبکه‌های توزیع و نیرو به کار گرفته‌اند که معیشت آنها هم مختل می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ قیمت تمام شده برنج از مبادی رسمی حدود 3780 تومان است در حالی که هم اکنون واردات از مبادی قاچاق در هر کیلیو کمتر از 200 تومان است .



تسنیم