شرایط نگران کننده قاچاق پیاز طلای‌سرخ

  • 1394/04/01
  • 753 بازدید

محمد اسماعیل نیا ، با بیان اینکه زعفران سرمایه ملی است ، گفت: بیش از 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود ، که نیازمند مدیریت صحیح و هوشمندانه است.

عضو کمیسیون آب ، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ، لازمه تشکیل و تقویت بورس زعفران را بخش خصوصی فعال دانست و گفت: طرح تحول زعفران را به وزارت جهاد کشاورزی فرستادیم ، که مصوبه های خوبی در این راستا تصویب شده اما اجرایی کردن آن نیازمند مدیریت منسجم است .

محمد اسماعیل نیا ، با بیان اینکه زعفران سرمایه ملی است ، گفت: بیش از 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود ، که نیازمند مدیریت صحیح و هوشمندانه است.

نماینده مردم کاشمر ، بردسکن ، خلیل آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زعفران ایرانی به نام اسپانیا در دنیا توزیع می شود ، تصریح کرد: درحالی که اسپانیا تولیدش کمتر از 5 تن است سالانه حدود 100 تن زعفران به دنیا صادر می کند که نشان دهنده عدم مدیریت کارا و هوشمندانه دراین زمینه در کشور است.


قاچاق طلای سرخ به افغانستان

اسماعیل نیا ، با بیان اینکه با تقویت بخش خصوی زمینه رقابت سالم فراهم می شود ، تاکید کرد: با رقابت بخش خصوصی توانایی تهیه برند مطابق استاندارد جهانی را پیدا می کنیم وبرافرادی که سعی می کنند کنترل بازار را به دست بگیرند و مانع مشخص شدن قیمت واقعی زعفران شوند ، نظارت کنیم.


وی قاچاق پیاز زعفران به افغانستان را یکی از مشکلات کشاورزان دانست و گفت: پیاز زعفران ایرانی به کشورهای همسایه از جمله افغانستان قاچاق می شود ، که باید جلوی آن گرفته شود.

نماینده مردم درمجلس نهم ، با بیان این که درعین حال مسئولان کشوری باید در این زمینه بسیار هوشیار باشند ، چون متضرر اصلی این قاچاق درنهایت کشاورز است ، می افزاید: البته جهادکشاورزی با اجرای برنامه هایی درصدد پایین آوردن هزینه تولید ، افزایش عملکرد در سطح است ، تا حتی اگر با توسعه کشت در کشورهای دیگر مواجه شدیم ، محصول باکیفیت و ارزان‌قیمت ما بتواند بازار جهانی را همچنان در دست داشته باشد.


ضرورت شناسنامه‌دار شدن مزارع زعفران

اسماعیل نیا برندسازی را یکی از ضرورت های صادرات محصول زعفران دانست و گفت: برندسازی یکی از مشکلات اصلی کشوراست که اگر برند وجود داشته باشد ، مکمل آن بورس فعال و تقویت می شود.

وی با تاکید بر اینکه مزارع تولید زعفران باید شناسنامه دار شود ، گفت: با شناسنامه و کددارکردن مزارع می توان کیفیت و تولید زعفران را افزایش و سود پایدار به ارمغان آورد.


ایجاد برندهای معتبر به عنوان کیفیت کنترل محصول

اسماعیل نیا ، لازمه تشکیل و تقویت بورس زعفران را بخش خصوصی فعال دانست و گفت: طرح تحول زعفران را به وزارت جهاد کشاورزی فرستادیم ، که مصوبه های خوبی در این راستا تصویب شده اما اجرایی کردن آن نیازمند مدیریت منسجمی است.

وی با بیان اینکه باید یک سری شرکت‌های ایرانی با برندهای معتبر وجود داشته که به عنوان کیفیت کنترل عمل کند ، گفت: زعفران ما در کشورهای مختلف مانند اسپانیا خریداری و به نام آنها در دنیا صادر می شود.


تشکیل شرکت های چند ملیتی صادرات زعفران

اسماعیل نیا با تاکید بر اینکه برای بازاریابی باید شرکت های چندملیتی راه اندازی شود ، گفت: درحرکت بازارهای جهانی از فضای مجازی ، فضای تبلیغات و شرکت‌های مشترک چند ملیتی مشترک استفاده می شود که در این راستا ، ما با سفیرانمان در کشورهای دیگر صحبت کرده و آنها آمادگی همکاری دارند.

عضوکمیسیون آب ، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ، با بیان اینکه زعفران یک گیاه دارویی و ضدسرطان است ، گفت: عده ای تقلب کرده زعفران را با نشاسته مخلوط و توزیع می کنند ، در صورتی که اگر خواصش به دنیا معرفی شود و بهره برداری درست در آن صورت گیرد ، گیاهی نشاط آور است و مناسب برای سلامت بدن است.



شرایط نگران کننده قاچاق پیاز طلای سرخ

خبرگزاری خانه ملت؛ گروه اقتصادی ، زعفران از مهم‌ترین محصولات کشاورزی و ارزآور ایران است که مشکلات متعددی ازجمله قاچاق پیاز این محصول به کشور افغانستان ، شرایط نگران‌کننده‌ای را برای آینده آن ایجاد کرده است ، به طوری که مسئولان مربوط با اشاره به افزایش چشمگیر این نوع قاچاق هشدار می‌دهند که در صورت ادامه این روند ، افغانستان به عنوان تولیدکننده مهم زعفران جایگزین ایران خواهد شد.

ایران اکنون با تولید میانگین سالانه حدود 230 تا 250 تن زعفران و حدود 175 تن صادرات ، بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در دنیاست که بیش از 90 درصد این زعفران در دو استان خراسان رضوی و جنوبی تولید و از این استان ها صادر می شود.

قاچاق پیاز این محصول که از حدود 10 تا 12 سال پیش آغاز شده ، یکی از مشکلات این حوزه است که جایگاه ایران در زمینه تولید این محصول را هدف گرفته است ، زیرا با انتقال پیاز زعفران به افغانستان و کشت زعفران ایرانی در مزارع خشخاش آن کشور و حمایت‌های داخلی و بین المللی که از این کشور برای توسعه کشت این محصول صورت می گیرد ، این بیم وجود دارد که افغانستان به تدریج جای ایران در بخش تولید زعفران را هم گرفته و بخش زیادی از زعفران کاران استان های خراسان رضوی و جنوبی را به ورطه بیکاری و نابودی بکشاند.

این نگرانی به حدی است که عضو شورای ملی زعفران در گفت وگو با مهر نسبت به پیامدهای منفی آن به مسئولان کشوری هشدار داد و یادآور شد که هر سال زمان فصل برداشت و جابه جایی پیاز زعفران فرامی رسد ، سروکله قاچاقچیان ، سودجویان و فرصت طلبانی که منافع ملی کشور را نابود می کنند ، پیدا می شود و سالانه مقدار زیادی پیاز زعفران به طرق مختلف از کشور خارج شده و به افغانستان می رود و به این ترتیب ، هر ساله شاهد توسعه کشت این محصول در آن کشور هستیم.



خانه ملت