عدم ترخیص 1200 تن بذر ذرت و یونجه

  • 1399/09/12
  • 797 بازدید

مجید زارعی فعال بخش خصوصی از دپو شدن ۱۲۰۰ تن بذر ذرت و یونجه در گمرک‌های کشور خبرداد و گفت: واردکنندگان در ترخیص بذر با مشکل نقدینگی روبرو هستند.

مجید زارعی فعال بخش خصوصی، روز سه شنبه در نشست هم‌اندیشی تولیدکنندگان و فعالین حوزه بذور علوفه‌ای و نهاده‌های کشاورزی و دامی بذر را مولد تولید دانست و خاطر نشان کرد: در حال حاضر در کشور پتانسیل‌های زیادی برای تولید علوفه دامی از جمله ذرت و یونجه وجود دارد اما به دلیل تصمیم گیری‌های نابه‌جا، تولید علوفه دچار مشکل شده است.


وی از باقی ماندن  ۱۲۰۰ تن بذر علوفه‌ای به ارزش پنج میلیون یورو خبر داد و گفت: این میزان بذر به مدت ۶ ماه در گمرکات باقی مانده در حالی که می‌توانست ۴۰ هزار هکتار از ارضی کشاورزی را تحت پوشش قرار دهد.


این فعال بخش خصوصی افزود:بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در تیر ماه امسال مبنی بر تبدیل ارز وارداتی بذر از گروه کالایی یک (ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی) به گروه کالایی دو (ارز نیمایی) برخی واردکنندگان تاکنون نتوانسته اند کالای خود را ترخیص کنند.


وی بیان کرد: باقی ماندن این بذور در گمرکات، علاوه براینکه این بذور به کشت سال زراعی آینده نرسد بلکه منجر به از دست دادن کیفیت این کالا در طول زمان و به دلیل شرایط نامساعد شده است.


زارعی با اشاره به اینکه بذر ذرت و یونجه تولید داخل بذر گواهی شده نیست و تولید آن به شکل سنتی است، افزود: بذر ذرت وارداتی کیفی و دارای عملکرد بالایی نسبت به بذر ذرت تولید داخل است به طور مثال به ازای هر کیلوگرم بذر ذرت وارداتی حداقل دو تن ذرت دانه‌ای در کشور میتوان تولید کرد که به نوبه خود میزان قابل توجهی است.


وی سطح زیرکشت ذرت را سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار هکتار دانست و اظهار داشت: به علت دپو این میزان ذرت در گمرکات، کاهش ۴۰ هزار هکتار سطح زیرکشت این محصول در سال زراعی جاری اعلام شد.


این فعال بخش خصوصی افزود: با توجه به مصوبه سازمان حمایت، نرخ هر کیلوگرم بذر وارداتی با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی برای کشاورزان ۳۰ هزار تومان بود اما با حذف ارز این رقم به حدود ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد؛ این شرایط با توجه به آزاد سازی نرخ کود و سم برای کشاورزان هیچ گونه صرفه اقتصادی ندارد.


وی گفت: از ابتدای سال تا کنون حدود ۴.۷ میلیون تن ذرت علوفه‌ای به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شد در صورتی که این نهاده‌ها به دست تولیدکنندگان واقعی نمی‌رسد و با قیمت‌های آزاد در بازار به فروش می‌رسد.


زارعی تصریح کرد: بنابر ارزیابی‌های انجام شده در سال ۹۷ حدود ۸ میلیون تن ذرت علوفه‌ای به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار و سال گذشته حدود ۸.۹ میلیون تن به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار وارد کشور شده بود.


"افزایش ۵ برابری نرخ بذر علوفه‌ای در گروه کالایی دو"



این واردکننده بذر علوفه‌ای بیان کرد: بخشنامه بانک مرکزی در تبدیل ارز بذر ذرت به گروه کالایی دو موجب افزایش قیمت حداقل پنج برابری این محصول شده است که در نرخ نهایی محصولات تاثیر موثری می‌گذارد.


وی افزود: بذر، کود و سم سه مولفه اصلی تولیدات کشاورزی محسوب می‌شوند بنابراین نهاده‌های اولیه تولید باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد این در حالی است که همچنان واردکنندگان ذرت علوفه ای ارز رسمی دریافت می‌کنند و  همین امر انحصاری را در این بخش ایجاد کرده است.


وی افزود: در حال حاضر کشاورزی که بذر ذرت وارداتی را کیلویی ۱۵۰ هزارتومان خریداری می کند و  ذرت تولید داخل را با نرخ سه هزارو ۵۰۰ تومان به فروش می‌رساند نمی‌تواند با قیمت تمام شده ذرت وارداتی یک هزارو ۷۰۰ تومان رقابت کند.


رضا حاتم زاده از دیگر تولیدکنندگان محصولات دامی در خوزستان خاطر نشان کرد: بر اساس روند کاهشی تولید و واردات خوراک دامی، جیره غذایی برخی واحدهای تولیدی تغییر کرده که همین امر باعث کاهش تولید محصولات پروتئینی و پایین آمدن کیفیت محصولات شده است.


وی ادامه داد:  تداوم روند کاهش سطح زیرکشت علوفه دامی در کشور صنعت دامپروری را با چالش‌های جدی روبرو می‌کند تا جایی که در آینده نه چندان دور شاهد کاهش تولید و افزایش مجدد نرخ محصولات دامی خواهیم بود و این امر آسیب جدی به تولید کشور خواهد رساند.


بر اساس مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در آذرماه، قیمت هر کیلوگرم ذرت و جو در مبادی ورودی یک هزار و ۷۰۰ تومان، دانه سویا سه هزار ۱۰۰ تومان و کنجاله سویا سه هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد، در صورتی که نرخ هر کیلوگرم ذرت بیش از چهار هزارتومان و کنجاله سویا بیش از ۱۵ هزارتومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران