سه هزار تن وش پنبه از کشاورزان گلستان خریداری شد

  • 1399/09/13
  • 639 بازدید

نورمحمد کوچکی مدیر تعاون روستایی گلستان گفت:از ابتدای خرید توافقی وش پنبه در سال جاری تاکنون حدود سه هزار تن از این محصول در راستای حمایت از تولیدکنندگان و توسعه زراعت پنبه از کشاورزان خریداری شد.

نورمحمد کوچکی مدیر تعاون روستایی گلستان روز چهارشنبه از آغاز خرید توافقی وش پنبه خبر داد و گفت: خرید توافقی وش تولیدی توسط شرکت تعاونی کشاورزی پنبه و دانه‌های روغنی منطقه گرگان صورت می‌گیرد و از شهریورماه تا اواسط دی ماه ادامه خواهد داشت.


وی تصریح کرد: در سال جاری وش پنبه تولید شده توسط سه مرکز خرید توافقی از کشاورزان خریداری می‌شود.


عبدالله هزارجریبی مسئول شرکت تعاونی کشاورزی پنبه و دانه‌های روغنی منطقه گرگان از قیمت خرید وش پنبه سخن به میان آورد و افزود: در سال جاری هر کیلوگرم وش پنبه بین ۹۰ تا ۱۱۷ هزار ریال از کشاورزان خریده می‌شود.


وی ادامه داد: سال گذشته تعاون روستایی گلستان ۲ هزار و ۶۷۰ تن وش پنبه تولید شده را از کشاورزان استان خریده بود.


"حمایت از کشاورزان با خریداری از آن‌ها"



علاوه بر شرکت تعاون روستایی، ۹ کارخانه فعال پنبه پاک کنی گلستان نیز وش تولیدی کشاورزان را با نرخ توافقی از آنان خریداری می‌کنند.


از زمان آغاز خرید توافقی تاکنون حدود سه هزار تن از وش تولیدی جهت حمایت از تولید کنندگان و گسترش زراعت از کشاورزان خریداری شده است.


بر اساس پیش بینی سازمان جهادکشاورزی گلستان در سال زراعی جاری از میان ۲۱ هزار هکتار سطح زیر کشت پنبه، حدود ۴۲ هزار تن وش پنبه تولید خواهد شد.


هر ساله کشت پنبه در گلستان با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اوایل اردیبهشت ماه با ریختن بذر شروع می‌شود و با برداشت محصولات زراعی از مهر تا پایان دی ماه به اتمام می‌رسد.


در گذشته استان گلستان به علت زمین‌های فراوان زیر کشت پنبه و تولید زیاد این محصولات زراعی به سرزمین طلای سفید شناخته شده بود، حائز اهمیت است که پس از چند سال وقفه بار دیگر کشت آن در حال رونق و آبادانی است.


شایان ذکر است استان مرزی گلستان دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی حاصل‌خیز است که هر ساله به زیر کشت محصولات زراعی مختلف از جمله پنبه می‌رود.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران