افزایش قیمت پرتقال در سال جاری

  • 1399/09/18
  • 854 بازدید

محمدعلی مصطفی‌لو مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی کشاورزی باغبانی کشور گفت: با توجه به افزایش سایر پارامترها نظیر کود، سم، کارگر، ریزمغذی، سبد، حمل و نقل و غیره، مصرف کنندگان نباید انتظار نرخ گذشته را داشته باشند.

محمدعلی مصطفی‌لو مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی کشاورزی باغبانی کشور از روند تولید مرکبات خبر داد و گفت: بر اساس آمار انجام شده پیش بینی می شود یک میلیون و 400 هزار تن پرتقال شمال در سال  99 تولید شود، اما سرمای اول سال بر روند تولید بی تاثیر نیست و کاهش 10 تا 15 درصدی تولید مرکبات را در پی خواهد داشت.


وی از وضعیت خوب تولید پرتقال در خوزستان و جنوب کشور سخن به میان آورد و گفت: خوشبختانه در سال 99، پرتقال های تولید شده از یکنواختی خوبی برخور دارند.


تاثیر افزایش 32 درصدی هزینه حمل و نقل بر نرخ پرتقال



مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی کشاورزی باغبانی کشور خاطر نشان کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت پرتقال در سال 99، هزینه حمل و نقل آن بوده است. در سال جاری این هزینه 32 درصد افزایش یافت.


این مقام مسئول همچنین عنوان کرد: هم اکنون هیچ محدودیتی برای توزیع پرتقال در کشور وجود ندارد، با توجه به افزایش سایر پارامترها نظیر کود، سم، کارگر، ریزمغذی، سبد، حمل و نقل و غیره، مصرف کنندگان نباید انتظار نرخ گذشته را داشته باشند.


وی همچنین از افزایش نرخ پرتقال خبر داد و گفت: پارامترهای مختلفی بر نرخ نهایی این محصول تاثیر گذار بوده است. در حال حاضر خرید پرتقال با نرخ 6 تا 7 هزار تومان از باغدار عادلانه می باشد.


مصطفی لو تصریح کرد: به نظر می رسد افزایش این نرخ در بازار کشور منجربه افزایش خرید محصول بدست واسطه ها جهت فروش به بازرگانان خارجی صورت می گیرد.


وی از اختصاص دادن مازاد تولید جهت صادرات پرتقال سخن به میان آورد و افزود: به سبب بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، ضروری است که صادرات این محصول توسط تشکل ها و اصناف مربوطه انجام شود.


مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی کشاورزی باغبانی در پایان یادآور شد: در حال حاضر باید خرید پرتقال برای شب عید آغاز شود، در سال 98 این تصمیم مهم توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران