لزوم تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی گندم

  • 1399/09/22
  • 757 بازدید

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از روند تولید گندم خبر داد و گفت: نرخ نهاده ها عامل بسیار موثری برای تولید گندم می باشد و منجربه سرمایه گذاری کشاورز بر روی مزرعه خود می شود تا تولیدات خود را افزایش دهد.

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از روند تولید گندم خبر داد و گفت: نرخ نهاده ها عامل بسیار موثری برای تولید گندم می باشد و منجربه سرمایه گذاری کشاورز بر روی مزرعه خود می شود تا با استفاده از بهترین نهاده ها تولیدات خود را افزایش دهد.


مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی همچنین از افزایش هزینه های تولید سخن به میان آورد و افزود: با توجه به اینکه نرخ گندم در کشورهای همسایه افزایش یافته، جهت تشویق کشاورزان به کشت این محصول، نرخ خرید تضمینی گندم نیازمند بررسی و کنترل است.


وی همچنین تصریح کرد: با توجه به قیمت این محصول در بازارهای جهانی و افزایش هزینه تولید در کشور، نرخ خرید تضمینی گندم نیازمند بازبینی است. لازم به ذکر است که این نرخ نسبت به گذشته بهبود یافته است.


مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: به منظور فروش گندم، قیمت آن باید از سایر محصولاتی چون جو و ذرت بیشتر باشد، هم اکنون نرخ گندم از جو کمتر می باشد، گفتنی است که نرخ آرد و گندم  45 درصد از ایران گران تر است.


تاثیر نرخ گندم بر قاچاق این محصول در کشور 



اسفندیاری پور اظهار داشت: در حال حاضر رقم دقیقی از میزان قاچاق در دست نیست، در شرایطی که قیمت خرید تضمینی این محصول مناسب باشد علاوه بر اینکه گندم وارد سیلو می شود، کشاورزان نیز انگیزه ی کاشت این محصول را پیدا کرده و برایشان به صرفه خواهد بود.


وی همچنین افزود: بنابر ارزیابی های انجام شده در سال گذشته از کشاورزان  310 هزار تن خرید توافقی و 8 میلیون و 200 هزار تن خرید تضمینی صورت گرفت.


شایان ذکر است که نیاز کشور برای تامین محصولات وابسته به گندم همین مقادیر بوده و واردات این محصول برای تامین ذخایر راهبردی است، در صورت حمایت از کشاورزان نه تنها نیاز کشور تامین خواهد شد و باعث افزایش عملکرد در واحد سطح نیز خواهد شد.


مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: آمارها حاکی از آن است که در سال گذشته، 13 میلیون و 550 هزار تن برداشت گندم انجام شده است. امیدواریم در سال جاری نیز تولید این محصول افزایش یابد.


با در نظر گرفتن اقدامات انجام شده در این زمینه تا حدودی به پایداری تولید رسیده ایم، برای ثابت ماندن این شرایط و اجرای برنامه خوداتکایی گندم، حمایت و تعیین نرخ تضمینی نیاز است.


وی در پایان از خرید تضمینی سه سال سخن به میان آورد و افزود: با توجه به میانگین خرید در سال های  90-92، 4 میلیون و 80 هزار تن صورت گرفت، حفظ و بهینه شدن آن نیازمند تلاش مضاعف خواهد بود.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران