برداشت یک میلیون و 200 هزار تن خرما در سال جاری

  • 1399/10/01
  • 612 بازدید

محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما از مساعد بودن شرایط در سال جاری و تولید مناسب خرما خبر داد و گفت: در سال جاری میزان تولید خرما بیش از یک میلیون و 200 تن بوده است.

محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما از مساعد بودن شرایط در سال جاری و تولید مناسب خرما خبر داد و گفت: در سال جاری میزان تولید خرما بیش از یک میلیون و 200 تن بوده است.


افزایش نرخ خرما از تورم پایین تر است



وی از صادرات 25 تا 30 درصد از محصولات به بازارهای خارج سخن به میان آورد و بیان کرد: 70 درصد از این میزان تولید، در داخل کشور مصرف می شود، گفتنی است که تحریم و شیوع ویروس کرونا شرایط صادرات را سخت تر کرده است، در حال حاضر انجمن درصدد رفع موانع صادرات اند.


رشید فرخی با بیان اینکه نرخ خرما در سال جاری ثابت مانده است، افزود: بر اساس ارزیابی های انجام شده توسط دولت، در سال 99 میزان تورم نقطه به نقطه 35 تا 40 درصد اعلام شد، این در حالی است که نرخ خرما در عمده فروشی ها نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.


لازم به ذکر است که امکان رقابت صادر کنندگان با تجار عربستان صعودی وجود نخواهد داشت.


رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به اینکه نرخ فعلی خرمای موجود در عمده فروشی ها عادلانه نیست، تصریح کرد: در سال جاری نرخ نهاده های تولید از جمله کود، سم، ماشین آلات و ادوات کشاورزی 4 تا 5 برابر افزایش یافته این در حالی است که نرخ خرما ثابت مانده است.


ارتباط نداشتن افزایش نرخ خرما در مغازه ها با تولید کننده



وی همچنین تصریح کرد: گفتنی است که مغازه داران شمال شهر سودهای 35 تا 40 درصدی برای فروش محصولات خود لحاظ کرده اند.


رئیس انجمن ملی خرما در پایان از پیشگیری فروش خرما با نرخ بالا در خرده فروشی ها سخن به میان آورد و گفت: قیمت تمام شده خرما در مبدا 18 تا 20 هزار تومان بوده، مسئولان ستاد تنظیم بازار موظف اند تا از فروش این محصول با نرخ بالا جلوگیری کند.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران