اجرای ضوابط قرنطینه بر روی محصولات گیاهی وارد شده

  • 1399/10/04
  • 791 بازدید

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از عملیات ردیابی آفات قرنطینه خارجی در 9 ماهه سال جاری سخن به میان آورد و بیان کرد: این عملیات در سطح 715 هزار و 580 هکتار از اراضی کشاورزی کشور با بررسی دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان انجام شد.

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از عملیات ردیابی آفات قرنطینه خارجی در 9 ماهه سال جاری سخن به میان آورد و بیان کرد: این عملیات در سطح 715 هزار و 580 هکتار از اراضی کشاورزی کشور با بررسی دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان و تعیین برش های استانی مربوطه انجام شد.


کیخسرو چنگلوایی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تحلیل واردات اندام های گیاهی در خصوص 62 محصول درخواستی انجام شده و همچنین پاسخ به موارد فنی مطرح شده از سوی کشورهای ویتنام، اندونزی و کره جنوبی در خصوص صادرات محصولاتی از جمله سیب، سیر، کیوی و لیموشیرین داده شد.


شایان ذکر است که در این مدت 13 هزار و 400 نمونه از محموله های وارد شده شامل نشاء، نهال و پیاز گیاهان زینتی مورد بازرسی آزمایشگاهی قرار گرفت.


قرنطینه محصولات گیاهی وارد شده به کشور



وی همچنین از اجرای ضوابط قرنطینه ای سخن به میان آورد و تصریح کرد: تا کنون بر روی  18 میلیون و 480 هزار و 938 محموله پیاز گیاهان زینتی وارداتی و یک هزار و 700 تن محموله غدد بذری سیب زمینی وارداتی، ضوابط قرنطینه ای اعمال شده است.


وی از اخذ مجوز 49 مورد فعالیت کلینیک گیاه پزشکی طی نه ماهه اخیر خبر داد و تصریح کرد: صدور مجوز این واحدها با هدف استفاده از توانمندی بخش خصوصی در انجام امورات قرنطینه انجام شد.


امحاء شدن 29 هزار از مرکبات وارداتی



وی همچنین در پایان از بهره برداری استارتاپ ها در پایش و ردیابی آفت کرم برگخوار پاییزه سخن به میان آورد و گفت: این کار با همکاری سازمان فائو و با استفاده از اپلیکیشن  Famewsصورت گرفته است.


دفتر پایش و تحلیل خطر این سازمان اظهار داشت: با تشخیص و پیشگیری به موقع در گلخانه های قرنطینه بعد از ورود، 29 هزار و 697 نهال مرکبات وارد شده به دلیل آلودگی به ویروئید اگزوکورتیس مرکبات امحاء شدند.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران