کشت گیاهان دارویی به منظور ایجاد اشتغال

  • 1399/10/08
  • 693 بازدید

شیرالله سلطانی زاده یکی از بهره‌برداران گیاه دارویی باریجه در دامغان از به صرفه اقتصادی بودن گیاهان دارویی سخن به میان آورد و بیان کرد: رونق گیاهان دارویی در گرو برنامه ریزی و مدیریت جدی از سوی مسئولان است.

شیرالله سلطانی زاده یکی از بهره‌برداران گیاه دارویی از عدم مالکیت صحرا خبر داد و گفت: در سال جاری اقدام به کشت گیاهان دارویی در مراتع صورت گرفته، به منظور پیشرفت در این زمینه همکاری منابع طبیعی لازم است.


کاشت و بهره برداری از گیاهان دارویی و رونق این صنعت



وی از هدر دادن زحمات کشت توسط دامداران سخن به میان آورد و تصریح کرد: اگرچه سال گذشته در مراتع کشت شده تابلوی ورود دام ممنوع قرار داده شد، اما دامداران با ورود دام خود به مزارع کشت گیاهان زحمات را هدر می دهند.


وی همچنین از دریافت بذر باریجه رایگان خبر داد و گفت: از سال گذشته کار کشت باریجه را در 100 هکتار انجام داده ایم. لازم به ذکر است که پس از کشت گیاهان دارویی، همین بوته ها بذر پاشی شده که این امر منجربه غنی شدن مراتع خواهد شد.


کاشت و افزایش سطح زیرکشت این گیاهان در سال جاری



شایان ذکر است که صنعت کشت و تولید گیاهان دارویی تاکنون به عنوان صنعتی مستقل، درآمد مناسبی را برای اقشار مختلف فراهم کرده است. اگرچه زمینه کشت و تولید انواع گیاهان دارویی در کشور فراهم است و می توان بهره برداران این صنعت را به سمت سرمایه گذاری در این بخش سوق داد.


در حال حاضر وضعیت استان سمنان و شهرستان دامغان شناسایی شده و دارای مجموعه ای ارزشمند از گیاهان دارویی می باشد.


متخصصان حوزه کشاورزی معتقدند کشت گیاهان دارویی با جلوگیری از خروج ارز از کشور و کاهش واردات، زمینه اشتغال فراوانی را برای مردم به همراه دارد که از سیاست های مهم اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران