ضرورت توجه به افزایش میزان تولید و بهره وری در باغات فندق

  • 1399/10/09
  • 554 بازدید

محمود هوشیار فرد محقق و پژوهشگر گیلانی از روبه رو شدن اقتصاد فندق در سال های پیش رو خبر داد و گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده در صورت ادامه این روند نچندان مطلوب، میزان تولید و بهره وری کاهش چشمگیری خواهد داشت.

محمود هوشیار فرد محقق و پژوهشگر گیلانی از رضایت بخش نبودن بهره وری تولید فندق در گیلان سخن به میان آورد و بیان کرد: سایر مناطق فندق کاری کشور نیز رضایت بخش نیست این در حالی است که برخی نواحی استان های قزوین و مازندران مستعد تولید فندق است.


وی همچنین خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین دغدغه های این حوزه افزایش میزان تولید و بهره وری است، بدون شک امروزه در باغداری علمی فرصتی جهت بررسی آزمون و خطا وجود نداشته و روند دوره سرمایه گذاری در بخش باغی بسیار طولانی است.


توجه نکردن به میزان تولید فندق زمینه ساز ایجاد تنگناهای مالی در آینده خواهد شد



وی از روبه رو شدن اقتصاد فندق در سال های پیش رو خبر داد و گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده در صورت ادامه این روند نچندان مطلوب، میزان تولید و بهره وری کاهش چشمگیری خواهد داشت.  


محقق و پژوهشگر گیلانی با بیان اینکه عوامل مختلفی بر این میزان تولید تاثیر می گذارند، افزود: در صورت افزایش سطح کشت باغات فندق و بهره وری نیروی کار می توان میزان تولید را افزایش داد.


این مقام مسئول تصریح کرد: مقایسه باغات شهرستان های املش، رودسر و سیاهکل نسبت به مناطق دیگر که بهره وری بهتری دارد، نشان داد که سطح زیرکشت فندق افزایش محسوسی نیافته است.


وی از عدم تخصیص بسیاری از عوامل تولید به طور بهینه سخن به میان آورد و اظهار داشت: تنها در صورت تخصیص بهینه می توان به افزایش سودآوری و درآمد کشاورزان امیدوار شد.


وی در پایان افزود: اندازه باغات فندق، سطح تحصیلات، عضویت در شرکت تعاونی، سکونت باغدار فندق در روستا و تجربه و دارایی باغدار بر بهره وری نیروی انسانی تاثیر فراوانی خواهند داشت.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران