استفاده از جوهر قند در تولید نان غیر مجاز است

  • 1394/04/11
  • 794 بازدید

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اخبار مربوط به استفاده از جوهر قند در تولید آرد و نان ، استفاده از این ماده شیمیایی را بازی با سلامت مردم و عملی غیر مجاز دانست.

قنبری عوارض ناشی از استفاده‌ی جوهر قند در تولید نان را خطرناک اعلام کرد و از دستگاه های نظارتی به‌خصوص معاونت غذا و دارو ، استانداریهای سراسر کشور و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان خواست تا ضمن تشید بازرسی‌ها ، از این کار غیرقانونی و آسیب‌زا جلوگیری کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: جوهر قند (سدیم دی تیونیت یا بلانکیت) ترکیبی از اکسیژن ، گوگرد و سدیم است و کاربرد صنعتی داشته و از این ماده شیمیایی در صنعت رنگرزی و برای سفید کردن قند درکارخانجات قند استفاده می‌شود؛ اما زمانی که به عنوان افزودنی به نان یا آرد اضافه و وارد بدن انسان شود ، سبب عدم هضم و جذب مواد مغذی شده و مانع عملکرد مطلوب آنتی اکسیدانهای ضد سرطانی در بدن می‌شود.

قنبری با بیان اینکه بالا بردن سرعت تولید بهانه‌ی برخی نانوایان متخلف برای استفاده از موادغیر مجاز شده ، افزود: در گذشته استفاده از جوش شیرین در تهیه خمیر و نان مرسوم بود ، اما این ماده نیز به دلیل اینکه مضر و تهدید کننده‌ی سلامت مردم بود ، از سوی ما ممنوع و نانوایان ملزم به استفاده از خمیر مایه در تولید نان شدند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اظهار تاسف از اقدام اخیر برخی کارخانجات آرد سازی و نانوایان در به خطر انداختن سلامت مردم ، تاکید کرد: سازمانهای صنعت ، معدن و تجارت ، استاندارد و غذا و داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به عنوان ناظرین کمی و کیفی تولید مواد غذایی و نان در صورتیکه واحدی را به عنوان متخلف گزارش کنند ، این شرکت نیز با اهرم های تنبیهی خود از جمله کاهش و یا قطع سهمیه آرد ، خاطیان را مجازات خواهدکرد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابراز کرد: نان قوت غالب و اصلی کشور بوده و بخش عمده ای از ویتامین و پروتئین مورد نیاز مردم را تامین می‌کند؛ به همین دلیل نه تنها مواد غیرمجاز و مضر بایستی از چرخه‌ی تهیه‌ی این ماده غذایی خارج شود ، بلکه لازم است با غنی کردن ، نانی سرشار از ریز مغذی‌ها را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد.

وی نقش مراجع قضایی را در جلوگیری از تخلفات ، پیشگیرانه دانست و اظهار کرد: مراجع قضایی نیز باید برای واحدهایی که با سلامت مردم بازی می‌کنند ، شدیدترین مجازاتها را پیش‌بینی و تعیین کنند.

قنبری افزود: نقش اتحادیه‌ها و انجمن‌های آرد و نان کشور در خصوص این موضوع که به طور مستقیم با این واحدها در ارتباط هستند ، موثر است. این اتحادیه‌ها و انجمن‌ها نه تنها نباید اجازه‌ی اعمال متخلفانه را به تولید‌کنندگان آرد و نان بدهند ، بلکه باید در راستای ارتقای کیفیت ، بهداشت و سلامت در بخش تولیدات آرد و نان نیز گام بردارند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نقش مردم و مصرف کننده را نیز در بروز و ظهور تخلفات اینچنینی در حوزه‌ی نان موثر قلمداد کرد و افزود: متاسفانه در سالیان اخیر عادت غذایی مردم تغییر کرده و بیشتر مصرف‌کنندگان به دنبال نان سفید و روشن هستند و این مسئله زمینه‌ی سودجویی افراد را در زمینه استفاده غیر مجاز از مواد شیمیایی در تولید نان فراهم می‌آورد.

قنبری تصریح کرد: مردم و دستگاه‌های نظارتی باید نسبت به این نوع تخلفات حساسیت نشان دهند تا جامعه از نان کیفی و مطلوب و مرغوب برخوردار شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بیان اقدامات و فعالیت‌های این شرکت با رویکرد ارتقای کیفیت گندم ، آرد و نان ، به خرید تضمینی گندم‌های با کیفیت در سالجاری اشاره کرد و گفت: خرید تضمینی گندم در کشور هم اکنون ادامه دارد و تاکنون 4.3 میلیون تن گندم در مجموع با میانگین افت مفید و غیر مفید کمتر از 3 درصد خریداری کرده‌ایم که نشان دهنده‌ی کیفیت بالای این گندم‌ها و افزایش کمی 19 درصدی نسبت به سال گذشته است.



باشگاه خبرنگاران