کیفیت پایین نان و استمرار بهانه های کیفیت گندم

  • 1394/04/11
  • 1324 بازدید

رئیس اتحادیه نانوایان صنعتی گفت: کیفیت آردی که دولت به نانوایی های غیرآزادپز می‌دهد پایین است که در ادامه به افت کیفیت نان منجر می‌شود.

به گزارش حوزه تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان محسن لزومیان گفت: تولید نانوایان صنعتی با آرد آزاد است و ما چون قدرت انتخاب داریم به دنبال آرد گندم های با کیفیت می‌رویم و مشتری هم از آن راضی است.

وی اظهار داشت: اما نانوایی هایی که آرد یارانه ای استفاده می‌کنند انتخاب دیگری ندارند و اگر نیروی انسانی هم از کارآمدی و مهارت لازم برخوردار نباشد ، کیفیت نان تولیدی افت خواهد کرد.

لزومیان گفت: البته برای اطمینان از کیفیت نان تولیدی به همه زنجیره تولید گندم ، آرد و فناوری پخت و نیروی انسانی توجه کنیم که این نگاه یکپارچه در نانوایی سنتی کمرنگ است.

بخشی ، اقتصاد دان و کارشناس نان هم پرداخت یارانه به آرد را یادآور شد و گفت: دولت همه گندم کشاورزان را به یک قیمت می‌خرد و کشاورزان هم انگیزه ای برای بهبود تولید گندم ندارند.

وی افزود: باید قیمت های متنوع متناسب با کیفیت های متفاوت گندم اعمال شود.

بخشی گفت: مشکل دیگر هم نداشتن انتخاب نانوایان یارانه پز است که اگر حق انتخاب داشته باشیم حتماً بهترین و مرغوب‌ترین محصول را انتخاب می‌کنیم.

زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران هم گفت: هر جا یارانه پرداخت می‌شود از جمله در بخش آرد و نان حتماً کیفیت فدا خواهد شد و اصولاً پرداخت یارانه بنیاد فساد اقتصادی را فراهم می‌آورد.

وی تصریح کرد: بیشتر نانوایان سنتی هم از فناوری های قدیم استفاده می‌کنند که با توجه به تولید انبوه و افزایش تقاضا ، جوابگو نیست.

زرگران گفت: همچنین در کشورهای خارجی گندم را متناسب با کیفیت آن با نرخ های متمایز می‌خرند اما در ایران گندم درجه یک تا درجه کلان را با یک نرخ از کشاورزان خرید تضمینی می‌کنند که تلاش برای افزایش کیفیت گندم را فاقد توجیه اقتصادی می‌کند.



باشگاه خبرنگاران