فعالیت پالایشگاه‌های غلات از سر گرفته شد

  • 1399/10/11
  • 614 بازدید

پالایشگاه های غلات به دلیل مشکل تامین مواد اولیه تعطیل بودند که با پیگیرهای مکررسهمیه ذرت به آنها اختصاص یافت.

پالایشگاه های موجود در ایران، از بزرگترین پالایشگاه‌های غلات خاورمیانه هستند که یکی از آن‌ها با ظرفیت‌های بسیار، به تازگی توسط رئیس جمهور افتتاح شده است.



اما اخیرا ۵ ابر کارخانه کشور به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل شدند. پالایشگاه‌هایی که مواد اولیه صد‌ها کارخانه فعال در کشور را تامین می‌کنند که تعطیلی آن‌ها دردسر ساز هم شد.



از جمله شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را از تولیدات این شرکت‌ها تامین می‌کردند و با اختلال در تامین مواد اولیه مواجه شدند می‌توان به سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوای ایران، شرکت تعاونی گز و شیرینی استان اصفهان، شرکت‌های تولید کننده نشاسته ذرت، تولید کنندگان انواع شکلات، انجمن تولید کنندگان اتانول، تولید کنندگان مواد ضدعفونی کننده، تولید کنندگان روغن ذرت، شرکت‌های تولید دارو، شرکت‌های تولید کیک و بیسکوئیت اشاره کرد.



پالایشگاه‌های غلات کشور حدود ۲۰ روز تعطیل شدند و این تعطیلی مشکلات زیادی را ایجاد کرد. اگر چه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت مدعی تامین ذرت مورد نیاز این شرکت‌ها بودند، اما تعطیلی آن‌ها ادامه داشت تا کد سامانه بهین یاب برای این شرکت‌ها فعال شد. با فعال شدن این سامانه امکان خرید نهاده لازم برای شروع دوباره فعالیت را پیدا کردند.



پیگیری‌های ما برای تامین نهاده‌های مورد نیاز این پالایشگاه‌ها و شروع به کار دوباره آن‌ها ادامه داشت تا در نهایت عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در حاشیه نشست این ستاد اعلام کرد: این پالایشگاه‌ها تعطیل نشدند و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی مشکل آن‌ها حل شد. این کارخانه‌ها شروع به کار کردند و سهمیه ذرت مورد نیاز خود را هم تامین کرده‌اند.



او خبر تعطیلی این پالایشگاه‌ها را رد کرد و گفت: اگرچه وقفه‌ای در تامین و واردات ذرت پیش آمد، اما امروز مشکل آن‌ها حل شده است.



برای پیگیری موضوع سراغ همان کارخانه‌ای رفتیم که به تازگی توسط رئیس جمهور افتتاح شده بود و در گزارش‌های قبلی به موضوع تعطیلی آن پرداخته بودیم. 



علی اکبر نصیری، مدیرعامل این شرکت از تامین مواد اولیه این شرکت‌ برای حدود یک ماه فعالیت خبر داد و گفت: پالایشگاهی که حدود یک ماه پیش به دلیل کمبود ذرت تعطیل شده بود به کمک وزارت صمت و جهاد کد بازارگاه و سهمیه کامل ماه آذر را دریافت کرد. امروز با ظرفیت کامل شروع به فعالیت کردیم تا مواد اولیه مورد نیاز سایر بخش‌ها را تامین کنیم.



او با اشاره به وقفه ۹ ماهه‌ای که برای دریافت کد بازارگاه این شرکت‌ها به وجود آمد تصریح کرد: سهمیه ۱۰۰ هزار تنی برای این شرکت و مجموعا ۱۰۰ هزار تن برای پالایشگاه‌های غلات در نظر گرفته شد و به آنها اختصاص پیدا کرد.



پالایشگاه‌های غلات یکی از صنایع اصلی و بزرگ کشور محسوب می‌شوند که ذرت خام را به موادی مثل روغن، غذای دام و طیور، مواد پایه الکل و چندین محصول دیگر تبدیل می‌کنند. حیات صد‌ها کارخانه و تولید صد‌ها محصول به فعالیت این پالایشگاه‌ها وابسته است. با وجود این حجم از اهمیت تنها سهمیه یک ماه این واحد‌ها تامین شده و ممکن است دوباره با تعطیلی و اختلال مواجه شوند.



 




مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران