انعقاد سند جامع با صربستان باعث رونق اقتصادی تامین امنیت غذایی کشورمی شود

  • 1399/10/13
  • 650 بازدید

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: انعقاد سند جامع ایران و صربستان علاوه بر تسهیل و تسریع تجارت محصولات گیاهی، موجب کاهش خطر ورود عوامل خسارت‌زای گیاهی ‌و افزایش رونق اقتصادی و پایداری در تامین امنیت غذایی کشور می‌شود.

مهندس کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، از آغاز پیگیری‌های رسمی و مکاتبات برای دستیابی به سند جامع در حوزه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی از سال ۹۵ بین ایران و صربستان سخن به میان آورد وگفت: انعقاد این سند می‌تواند علاوه بر تسهیل و تسریع تجارت محصولات گیاهی، موجب کاهش خطر ورود عوامل خسارت‌زای گیاهی ‌و به تبع آن افزایش رونق اقتصادی در حوزه کشاورزی و پایداری در تامین امنیت غذایی کشور شود.


وی اظهارکرد: این سند در سال ۹۷ در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌‌های اقتصادی دو کشور در بلگراد به امضا رسید و در آبان ماه مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که پس از تایید شورای نگهبان، ‌‌ابلاغ رئیس جمهور به وزارت متبوع این سند نهایی خواهد شد.


چنگلوایی با بیان این که واردات بدون کنترل یا با کنترل‌های ناقص محصولات گیاهی می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیر و پرهزینه‌ای را به دلیل ورود، استقرار و گسترش آفات، بیماری‌های قرنطینه‌ای و خطرناک متوجه تولیدات گیاهی کند، بیان کرد: اغلب کشورهایی که دارای مبادلات تجاری گیاهی هستند اقدام به انعقاد قراردادهای همکاری رسمی در زمینه قرنطینه گیاهی و حفظ نباتات می‌کنند که بر اساس آن کشورهای طرف متعهد در زمان صدور محموله‌های گیاهی ضوابط و شرایط قرنطینه‌ای کشور مقصد صادراتی را رعایت می‌کنند.


وی اضافه کرد: سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ باعث محدود شدن راه‌های تعاملات اقتصادی به ویژه کشاورزی ایران با دیگر کشورهای جهان شده که در این شرایط استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی و برقراری ارتباطات ویژه با کشورهای دوست می‌تواند بسیاری از چالش‌‌ها در زمینه تامین منابع ارزی یا دریافت کالاهای مورد نیاز را برطرف کند.


رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: ایران تاکنون موافقت‌‌نامه‌های متعددی در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی با رعایت اصل ۱۲۵ قانون اساسی با کشورهای جمهوری آذربایجان، پاکستان، ترکیه، چین، تاجیکستان، عراق، فدراسیون روسیه، سودان و جمهوری صربستان منعقد کرده است.


 



 



 



 




مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران