ارزش زعفران ایرانی طی دو سال گذشته 900 دلار کاهش یافت

  • 1399/10/17
  • 562 بازدید

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران گفت : طی ۲ سال گذشته ارزش زعفران ایرانی از ۱۴۰۰ دلار به ۵۰۰ دلار رسید.

 امین شالچیان مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران بیان کرد: با اقتصاد دولتی نمی توان اقتصاد خصوصی را مدیریت کرد و همین سیاست های نادرست درتصمیم گیری ها منجر به این شده که طی ۲ سال گذشته ارزش زعفران ایرانی از ۱۴۰۰ دلار به ۵۰۰ دلار برسد.


وی اظهارکرد: سالهاست که ساختار کشاورزی اینگونه است که ابتدا تولید صورت می گیرد و بعد به فروش آن توجه می شود. در صورتی که در هر صنفی ابتدا باید به حوزه بازرگانی توجه کرد و سپس تولیدات  براساس آن ساماندهی شود. همین بی توجهی به حوزه فروش باعث شده که یکسال یک محصولی وجود داشته باشد و محصول دیگری نباشد و سال بعد دقیقا عکس آن رخ دهد و در این میان تنها منابع مفید کشور از بین می رود.


 مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران افزود: نمی توان با تفکر و تیم دولتی اقتصاد را مدیریت کرد. باید تصمیمات به بخش خصوصی واگذار شود. در بخش کشاورزی تشکل ها و اتحادیه هایی وجود دارند که قدمت آنها بیش از ۵۰ سال است و ساختارهای منسجمی شکل گرفته است که می توان از ظرفیت آنها استفاده کرد و این اتحادیه ها و تشکل ها می توانند در بخش های مختلف از تولید تا صادرات نقش موثری را داشته باشند.


وی تصریح کرد: بارها اعلام کردیم که اگر قرار است محصولات کشاورزی صادر شود به ثبات در قوانین نیاز داریم. تصمیمات یک شبه  حوزه بازرگانی کشاورزی را نابود می کند. باور داریم که با توسعه بخش کشاورزی در چند استان به راحتی می توان کشور را با استانداردهای هلند اداره کرد ولی این امر مستلزم حضور پررنگ فعالان بخش خصوصی است.


 مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران عنوان کرد: خواهشمان از دولت این است که اگر قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سال آینده حفظ شود بحثی نیست ولی اگر قرار است تغییر کند قیمت مصوب برای آن تعیین نشود و اجازه دهند که قیمت ها در بازار آزاد تعیین شود. وقتی قیمت مصوب برای آن تعیین شود یعنی مجددا ارز حمایتی، حضور دولت و در نهایت کنترل و رانت. یا بایستی رانت به طور کل برداشته شود و بازار آزاد باشد یا همان ارز باقی بماند.


 



 



 




مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران